چهار مدل خانواده آیفون ۱۳ معرفی شدند

چهار مدل خانواده آیفون ۱۳ معرفی شدند

چهار مدل خانواده آیفون ۱۳ معرفی شدند

اپل در مهم‌ترین رویداد سالیانه خود که امسال «کالیفرنیا استریمینگ» نام داشت، نسل جدید محبوب‌ترین گوشی موبایل دنیا یعنی آیفون را معرفی کرد. برای خرید گوشی موبایل ، خانواده آیفون ۱۳ امسال هم چهار عضو دارد: آیفون ۱۳ مینی، آیفون ۱۳، آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرومکس. در این مطلب با این چهار گوشی زیبا بیشتر آشنا می شویم.

آیفون ۱۳ معرفی شد

خانواده آیفون ۱۳ از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با نسل قبل ندارند، یعنی اگر این گوشی‌ها را کنار مدل‌های سال گذشته قرار دهید احتمالاً به‌سختی می‌توانید تشخیص دهید که کدام‌یک جدیدتر است. البته با کمی دقت بیشتر می‌توانید ببینید که ناچ بالای نمایشگر در مدل‌های جدید، حدود ۲۰ درصد کوچک‌تر شده که خبر خوبی برای طرفداران آیفون است. البته این ناچ هم‌چنان فضای زیادی را اشغال کرده و تماشای محتوا را سخت‌تر می‌کند. با این مقدمه سراغ معرفی خانواده آیفون ۱۳ می‌رویم و از مهم‌ترین و پیشرفته‌ترین مدل یعنی آیفون ۱۳ پرو مکس شروع می‌کنیم.

آیفون ۱۳ پرومکس

خرید گوشی اپل ، آیفون ۱۳ پرومکس پیشرفته‌ترین آیفون تا به امروز محسوب می‌شود و مجموعه‌ای از اولین‌ها را در خود جای داده است. اپل سرانجام از نمایشگر استاندارد ۶۰ هرتزی دست برداشت و برای نخستین بار از نمایشگر ۱۲۰ هرتزی در این گوشی استفاده کرد. این شرکت لفظ «پروموشن» را برای این قابلیت به‌کار می‌گیرد. نرخ رفرش نمایشگر این گوشی ثابت نیست و بسته به محتوایی که می‌بینید، بین ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز تغییر می‌کند تا کمترین تأثیر منفی را روی شارژدهی باتری بگذارد.

آیفون ۱۳ پرومکس

گوشی های آیفون جزو پر فروش ترین گوشی های بازار ایران هستند ، در مدل آیفون 13 پرومکس ، پنل این نمایشگر ۶.۷ اینچی از نوع OLED است و با رزولوشن ۲۷۷۸ در ۱۲۸۴ پیکسل، زیباترین تصاویر را جلوی چشمان شما به نمایش می‌گذارد. از دیگر ویژگی‌های نمایشگر این گوشی می‌توان به پشتیبانی از فناوری‌های دالبی‌ویژن و HDR10، حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ نیت و روکش محافظ سرامیک شیلد اشاره کرد.

دومین ویژگی مهم آیفون ۱۳ پرو مکس دوربین‌های پیشرفته است. اپل همچنان به رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی وفادار مانده ولی روی بهبود سنسور، لنزها و پردازش تصویر تمرکز کرده است.

دوربین اصلی این گوشی با پیکسل‌های ۱.۹ میکرونی و گشودگی دیافراگم f/1.5 عملکرد کم‌نظیری را در تمام شرایط نوری از جمله محیط‌های تاریک نوید می‌دهد. دوربین تله‌فوتو نیز پیشرفت کرده و حالا تا ۳ برابر بزرگ‌نمایی اپتیکال را بدون افت کیفیت در اختیار شما قرار می‌دهد.

دوربین اولترا واید این گوشی هم برای نخستین بار به فوکوس خودکار مجهز شده و می‌تواند برای ثبت تصاویر ماکرو نیز به‌کار گرفته شود.

دوربین‌های پیشرفته آیفون ۱۳ پرو مکس

چیپ جدید اپل یعنی A15 Bionic که در آیفون ۱۳ پرو مکس و دیگر اعضای این خانواده تعبیه شده، فاصله اپل با پرچمداران اندرویدی را باز هم بیشتر می‌کند.

این چیپ با ۱۵ میلیارد ترانزیستور و با تکیه بر فناوری ساخت ۵ نانومتری، توان پردازش آیفون را به سطح جدیدی می‌رساند. پردازشگر گرافیکی ۵ هسته‌ای جدید اپل نیز پیشرفت قابل توجهی نسبت به نسل قبل داشته اما برای ارزیابی مقدار پیشرفت باید منتظر بررسی تخصصی این گوشی باشیم.

چیپ جدید اپل یعنی A15 Bionic که در آیفون ۱۳ پرو مکس

به‌لطف نمایشگر کم‌مصرف و چیپ بهینه، شارژدهی آیفون ۱۳ پرومکس نسبت به نسل قبل بیشتر شده و حالا به گفته اپل ۲.۵ ساعت بیشتر از نسل قبل شارژدهی خواهد داشت. ظرفیت باتری این گوشی هنوز مشخص نیست و از نظر سرعت شارژ نیز پیشرفتی نکرده است. بنابراین با ارقام ۲۰ وات و ۱۵ وات برای شارژ سریع سیمی و وایرلس روبرو هستیم.

آیفون ۱۳ پرو مکس از بدنه شیشه‌ای با فریم استیل بهره می‌برد و ۲۴۰ گرم وزن دارد، یعنی نسبت به نسل قبل  ۱۲ گرم سنگین‌تر شده است. این گوشی در رنگ‌های خاکستری، طلایی، نقره‌ای و رنگ جدید آبی آسمانی و با قیمت پایه ۱۱۰۰ دلار برای مدل ۱۲۸ گیگابایتی عرضه می‌شود. بالاترین مدل این گوشی که برای نخستین بار به حافظه داخلی ۱ ترابایتی مجهز شده ۱۶۰۰ دلار قیمت خواهد داشت.

آیفون ۱۳ پرو

آیفون ۱۳ پرو تفاوت چندانی با برادر بزرگ‌تر خود ندارد و فقط کمی کوچک‌تر است. ابعاد کوچک‌تر چند نتیجه دارد: وزن کمتر، نمایشگر کوچک‌تر، باتری ضعیف‌تر و البته قیمت کمتر. این گوشی نیز با بدنه شیشه‌ای و فریم استیل تولید شده اما ۳۶ گرم سبک‌تر از مدل مکس است و فقط ۲۰۴ گرم وزن دارد.

نمایشگر ۶.۱ اینچی OLED

نمایشگر ۶.۱ اینچی OLED این گوشی اگرچه رزولوشن پایین‌تری نسبت به مدل مکس دارد ولی تصاویر را با همان تراکم پیکسلی یعنی ۴۶۰ پیکسل در هر اینچ نمایش می‌دهد. دیگر ویژگی‌های این نمایشگر از جمله حداکثر نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی، حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ نیتی، پشتیبانی از دالبی ویژن و HDR10 با مدل مکس مشترک است.

ترکیب دوربین‌های آیفون  ۱۳ پرو و قابلیت‌های پیشرفته عکاسی و فیلم‌برداری آن نیز تفاوتی با مدل مکس ندارد. هر دو مدل پرو با بهره‌مندی از چیپ A15 Bionic از نظر قدرت پردازش نیز یکسان هستند. بنابراین در مورد این ویژگی‌ها توضیح بیشتری نمی‌دهیم. این مدل گوشی می تواند جزو بهترین گوشی های هوشمند سال 2021 باشد.

آیفون ۱۳ پرو به‌خاطر ابعاد کوچک‌تر، باتری ضعیف‌تری دارد ولی طبق سیاست‌های اپل، هنوز اطلاعی از ظرفیت باتری این خانواده نداریم. فقط می‌دانیم که شارژدهی آیفون ۱۳ پرو در مقایسه با نسل قبل یعنی آیفون ۱۲ پرو ۱.۵ ساعت بیشتر است و با استفاده معمول، حدود یک روز شارژدهی خواهد داشت.

در نهایت باید به قیمت این گوشی اشاره کنیم. آیفون ۱۳ پرو ۱۰۰ دلار ارزان‌تر از مدل مکس است و مدل ۱۲۸ گیگابایتی آن به قیمت ۱۰۰۰ دلار به فروش می‌رسد. برای تهیه مدل ۱ ترابایتی این گوشی باید ۱۵۰۰ دلار هزینه کنید.

آیفون ۱۳

آیفون ۱۳ را می‌توان مدل استاندارد این خانواده دانست که از برخی ویژگی‌های مدل‌های پرو بی‌بهره است اما به احتمال فراوان همانند نسل قبل، فروش بسیار خوبی را تجربه خواهد کرد. این گوشی از بدنه شیشه‌ای و فریم آلومینیومی بهره می‌برد و با ۱۷۴ گرم وزن، یک گوشی بسیار خوش‌دست و سبک محسوب می‌شود. البته وزن این گوشی در مقایسه با نسل قبل ۱۰ گرم بیشتر شده است.

آیفون ۱۳

اپل قابلیت پروموشن و نمایشگر ۱۲۰ هرتزی را فقط در مدل‌های پرو استفاده کرده است. بنابراین نمایشگر آیفون ۱۳ همان نمایشگر ۶.۱ اینچی OLED با رزولوشن ۲۵۳۲ در ۱۱۷۰ پیکسل و نرخ رفرش ۶۰ هرتز است که از فناوری‌های دالبی ویژن و HDR10 نیز پشتیبانی می‌کند. حداکثر روشنایی این نمایشگر نسبت به نسل قبل کمی بیشتر شده و به ۸۰۰ نیت رسیده است.

دوربین‌های آیفون ۱۳ پیشرفت محسوسی را نسبت به نسل قبل تجربه کرده‌اند. دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی این گوشی از سنسوری مشابه دوربین اصلی آیفون  ۱۲ پرومکس بهره می‌برد و به فناوری لرزشگیر سنسور شیفت (Sensor-Shift) نیز مجهز شده است. دوربین اولترا واید نیز سنسور جدیدی دارد اما اطلاعات بیشتری در مورد آن منتشر نشده، ضمن این‌که از فوکوس خودکار بی‌بهره است.

آیفون ۱۳ از چیپ جدید اپل یعنی A15 Bionic

اگرچه تمام اعضای خانواده آیفون ۱۳ از چیپ جدید اپل یعنی A15 Bionic استفاده می‌کنند اما آیفون ۱۳ از نظر قدرت پردازش گرافیکی در سطح پایین‌تری نسبت به مدل‌های پرو قرار می‌گیرد. پردازشگر گرافیکی این چیپ در مدل‌های پرو ۵ هسته دارد اما در آیفون ۱۳ تعداد هسته‌ها به ۴ محدود شده تا مصرف انرژی و تولید حرارت را بهتر مدیریت کند.

آیفون ۱۳ رنگ‌بندی متنوع‌تری دارد و در رنگ‌های قرمز، سفید، مشکی، آبی و صورتی عرضه می‌شود. قیمت مدل پایه این گوشی با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت ۸۰۰ دلار است و برای خرید بالاترین مدل با حافظه ۵۱۲ گیگابایتی باید ۱۱۰۰ دلار هزینه کنید.

آیفون ۱۳ مینی

شباهت‌های آیفون ۱۳ مینی و آیفون ۱۳ نیز بسیار زیاد است. بنابراین در ادامه فقط به تفاوت‌های جزئی این دو گوشی اشاره می‌کنیم. آیفون ۱۳ مینی اگرچه کوچک‌ترین و سبک‌ترین آیفون بازار نیست اما با ۱۴۱ گرم وزن می‌تواند بین سبک‌ترین پرچمداران بازار قرار گیرد. این گوشی در مقایسه با نسل قبل ۶ گرم سنگین‌تر و ۰.۳ میلی‌متر ضخیم‌تر شده اما بعید است این تفاوت را احساس کنید.

آیفون 13 مینی

نمایشگر ۵.۴ اینچی آیفون ۱۳ مینی با پنل OLED کیفیتی در سطح مدل‌های پرو دارد ولی نرخ رفرش آن به ۶۰ هرتز و حداکثر روشنایی آن به ۸۰۰ نیت محدود است. رزولوشن این نمایشگر ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل است و جالب این‌که با اندکی اختلاف، بیشترین تراکم پیکسلی را بین اعضای این خانواده دارد.

آیفون ۱۳ مینی

اپل می‌گوید باتری آیفون ۱۳ مینی ۱.۵ ساعت بیشتر از آیفون ۱۲ مینی شارژدهی خواهد داشت اما حتی با این پیشرفت محسوس، باز هم بعید است که این گوشی یک روز کامل را با شما همراهی کند. کاربران آیفون ۱۲ مینی در طول روز باید حداقل یک بار گوشی خود را شارژ کنند و احتمالاً این موضوع برای آیفون ۱۳ مینی هم صادق خواهد بود.

آیفون ۱۳ مینی با سه ظرفیت ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی به‌ترتیب به قیمت ۷۰۰، ۸۰۰ و ۱۰۰۰ دلار به‌فروش می‌رسد.

نظرات بازدیدکنندگان