بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۳؛ زیبا و حرفه‌ای

بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۳؛ زیبا و حرفه‌ای

بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۳؛ زیبا و حرفه‌ای

از همان ابتدای تولد موبایل‌هایی با نمایشگر تاشو، معمولا مشکلاتی از جمله کارایی ضعیف، استحکام پایین و مهم‌تر از همه، قیمت بسیار بالا این گجت‌ها را از دسترس بسیاری از کاربران خارج کرده بود.

اما سامسونگ با گلکسی زد فلیپ ۳ تلاش کرده این مشکلات را حل کند و تا حد زیادی هم در این زمینه موفق شده است. گلکسی زد فلیپ ۳ بر خلاف اسمش نسل دوم از سری فلیپ محسوب می‌شود.

دلیل این نام‌گذاری به سیاست سامسونگ برای هماهنگ شدن به گوشی تاشو بزرگتر گلکسی زد فولد ۳ باز می‌گردد. برای افرادی که قصد خرید گوشی موبایل دارند، در این مقاله قصد داریم نگاهی کوتاه به این موبایل تاشو خاص و زیبا داشته باشیم.

بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۳؛ زیبا و حرفه‌ای

طراحی و کیفیت ساخت

گلکسی زد فلیپ ۳ با بدنه آلومینیومی و قاب پشتی شیشه‌ای، کیفیت بالا و ظاهر زیبا و چشم نوازی دارد. مهم‌ترین تغییری طراحی ظاهری این مدل نسبت به نسل قبل، نمایشگر قاب بیرونی آن است که حالا به گفته سامسونگ تا ۴ برابر بزرگتر شده است.

همین موضوع باعث شده کار با نمایشگر بسیار راحت‌تر از قبل باشد. اما تفاوت‌های طراحی در مقایسه با نسل قبل تنها به این مورد ختم نمی‌شود. سامسونگ در فریم این موبایل از آلیاژ آلومینیومی استفاده کرده که حتی از آلومینیوم سری ۷۰۰۰ نیز محکم‌تر است؛‌ یعنی فریم گلکسی زد فلیپ ۳ حتی از آلومینیوم به کار رفته در بسیاری از هواپیماها هم استحکام بیشتری دارد. 

طراحی و کیفیت ساخت

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها با نسل قبل، ضد آب شدن گوشی و مقاومت در برابر آب تا عمق ۱.۵ متری به مدت ۳۰ دقیقه است. با این حال هنوز هم نمی‌توانید گلکسی زد فلیپ ۳ را روی شن‌های صحرا یا روی میز کار نجاری به حال خود رها کنید،‌ چون مشابه تمامی موبایل‌های تاشو دیگر، ممکن است گرد و خاک کارایی نمایشگر تاشو را با مشکل مواجه کند. 

علاوه بر فریم محکم، قاب پشتی گوشی که با شیشه گوریلا گلس ویکتوس محافظت می‌شود هم جای نگرانی چندانی بابت استحکام قسمت‌های بیرونی باقی نمی‌گذارد. ولی داخل گوشی ماجرا به گونه دیگری است. با وجود این که محافظ قرار گرفته روی نمایشگر داخلی،‌ در مقایسه با قبل محکم‌تر شده اما همچنان در مقابل خط و خش یا ضربه آسیب‌پذیر است. البته با توجه به این‌که گلکسی زد فلیپ ۳ یک موبایل تاشو است،‌ نگرانی چندانی از بابت ضربه خوردن نمایشگر اصلی وجود ندارد. 

سامسونگ گوشی تاشو خود را به گونه‌ای طراحی کرده کد به سادگی در هر زاویه‌ای قرار می‌گیرد ولی باز کردن گوشی با یک دست آنقدرها هم راحت نیست. با این حال باز کردن آن، همان حس دوست داشتنی و نوستالژیک گوشی‌‌های تاشو ابتدایی چند سال قبل را منتقل می‌کند. حسگر اثر انگشت هم در قاب کناری قرار گرفت و سرعت و دقت بالایی دارد. پرفروش ترین گوشی های بازار ایران را اینجا ببینید.

با باز کردن زد فلیپ ۳ با نمایشگری مواجه می‌شوید که ابعادش کشیده‌تر از گوشی‌های این روزهای بازار است و به همین دلیل کار کردن با گوشی گاه نیاز به استفاده از هر دو دست دارد. در بالای نمایشگر یک حفره دوربین سلفی دیده می‌شود که به دلیل اندازه نسبتا کوچک،‌ چندان جلب توجه نمی‌کند و به مرور می‌توان به آن عادت کرد.

از دیگر مزایای طراحی باید به وزن مناسب ۱۸۳ گرمی و قرارگیری راحت در دست اشاره کرد. البته جنس خاص قاب‌های پشتی، کمی حس لیز خوردن از دست را القا می‌کنند.

نمایشگر

گلکسی زد فلیپ ۳ از نمایشگر اصلی ۶.۷ اینچی دینامیک امولد 2X بهره می‌برد که رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۶۴۰ پیکسل دارد. از مهم‌ترین پیشرفت‌های زد فلیپ ۳ پشتیبانی نمایشگر اصلی از نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی است که تجربه کاربری عالی در کار با گوشی و برخی از بازی‌های پیشرفته را رقم می‌زند. کیفیت رنگ و نور نمایشگر بسیار نزدیک به همانی است که از یک نمایشگر امولد پیشرفته انتظار می‌رود. یعنی هم رنگ‌ها زنده دیده می‌شوند، هم رنگ سیاه، کاملا خالص است و هم روشنایی آن‌قدر بالا است که حتی زیر نور خورشید هم کم نمی‌آورد.

گلکسی زد فلیپ ۳ از نمایشگر اصلی ۶.۷ اینچی دینامیک امولد 2X

ولی اگر کمی از زوایای کنار، به نمایشگر نگاه کنید، روشنایی و رنگ‌ها تا حدودی به هم می‌ریزد؛‌ البته این تفاوت در حدی نیست که در مشاهده نمایشگر اختلال ایجاد کند. لایه‌ای که سامسونگ روی این نمایشگر استفاده کرده، در مقایسه با نسل قبل حسی نزدیک‌تر به شیشه دارد و لمس آن روان‌تر است. با این حال کمی طول می‌کشد تا به حس لمس شدن خط تاخوردگی نمایشگر عادت کنید. 

نمایشگر بیرونی گلکسی زد فلیپ ۳ یا به قول سامسونگ «کاور دیسپلی» یکی از بخش‌های جذاب گوشی است. ابعاد ۱.۹ اینچی این نمایشگر برای مشاهده راحت و بدون دردسر اعلان‌ها یا پیام‌ها کفایت می‌کند و از این نظر در مقایسه با نمایشگر کوچک نسل قبلی پیشرفت مهمی را رقم زده است.

رابط کاربری

گلکسی زد فلیپ ۳ با اندروید ۱۱ همراه شده و سامسونگ رابط کاربری اختصاصی One UI 3.1.1 را برای آن در نظر گرفته است. رابط کاربری مشابه بسیاری از گوشی‌های پیشرفته‌تر سامسونگ است و در عین حال امکانات شخصی سازی متنوعی هم دارد. یکی از بخش‌های اختصاصی رابط کاربری تنظیماتی است که برای کاور دیسپلی در نظر گرفته شده است. از این بخش می‌توانید اپلیکیشن‌هایی از جمله آب و هوا، کنترل موسیقی، سامسونگ هلث (Health)، ضبط‌کننده صدا و تایمر را انتخاب کنید. اما از بین تمامی این موارد تنها برخی از آنها مفید هستند؛‌ از جمله کنترل موسیقی و ضبط صدا.

رابط کاربری اختصاصی One UI 3.1.1

همان طور که گفتیم کاور دیسپلی از بخش‌های جذاب گوشی است و هر کسی را ترغیب می کند برای خرید گوشی سامسونگ، ولی هنوز تا پختگی کامل فاصله زیادی دارد. به عنوان مثال ا‌پلیکیشن‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که امکان تنظیمات پیشرفته را به شما نمی‌دهند و حتی برای هر تنظیم کوچکی مجبور می‌شوید گوشی را باز کنید. 

قابلیت «Flex Mode» یکی دیگر از امکانات اختصاصی جذاب گلکسی زد فلیپ ۳ است که به لطف آن کار کردن با اپلیکیشن‌ها در حالت نمایشگر نیمه باز جداب‌تر و راحت‌تر می‌شود. البته فعلا تنها تعداد محدودی از اپلیکیشن‌ها از جمله یوتیوب، دوربین، گالری و ماشین حساب از این حالت پشتیبانی می‌کنند.

در این اپلیکیشن‌ها زمانی که گوشی را به صورت نیم باز نگه می‌دارید، بخشی از اپ در نیمه بالایی نمایشگر و بخشی دیگر در نیمه پایینی نشان داده می‌شود. مثلا در گالری می‌‌توانید عکس‌ها را در نیمه بالایی ببینید و از نیمه پایینی به جلو و عقب بردن عکس‌ها یا زوم کردن روی آنها دسترسی داشته باشید. 

سخت‌افزار و کارایی

گلکسی زد فلیپ ۳ از نظر سخت‌افزار یک پرچمدار به روز است. چیپست اسنپدراگون 888 در اجرای هیچ بازی یا اپلیکیشن سنگینی خم به ابرو نمی‌آورد. این چیپست قوی همچنین با رم ۸ گیگابایتی و حافظه داخلی ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایتی همراه شده است. 

گلکسی زد فلیپ ۳ گیمرها را هم ناامید نمی‌کند. چون برخلاف برخی از گوشی‌ها با چیپست مشابه، حین بازی‌های طولانی داغ نمی‌شود و از طرف دیگر نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی در برخی از بازی‌ها تجربه روان و لذت بخشی را به همراه دارد. علاوه بر این اسپیکرهای استریو گوشی در بازی‌هایی از جمله کال آو دیوتی موبایل و پابجی موبایل، به خوبی حس صدای فراگیر را منتقل می‌کنند. 

سخت افزار و کارایی zflip3

البته در بنچمارک‌ها، زد فلیپ ۳ کمی ضعیف‌تر از برخی رقبا عمل می‌کند و دلیل آن محدود کردن چیپست برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد است. ولی کاهش کارایی، حتی در پیشرفته‌ترین بازی‌ها هم محسوس نیست و فقط در بنچمارک به چشم می‌آید. 

دوربین

گلکسی زد فلیپ ۳ در بخش دوربین جایگاهی پایین‌تر از رقبای پرچمدار دیگر دارد. سامسونگ این گوشی را تنها به دو دوربین اصلی و اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی و یک دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی مجهز کرده؛ یعنی نه خبری از دوربین تله‌فوتو است و نه حسگرهای ۴۸، ۶۴ یا ۱۰۸ مگاپیکسلی. همان طور که از قابلیت‌های پیشرفته سامسونگ در بهبود نرم‌افزاری عکس‌ها انتظار می‌رود، کیفیت تمامی دوربین‌ها در نور روز بسیار خوب است. ولی در نور کم، فقط دوربین اصلی کیفیت قابل قبولی دارد. 

دوربین گلکسی زد فلیپ ۳

یکی از دیگر کاربردهای جذاب کاور دیسپلی، استفاده از آن به عنوان نمایشگر دوربین است. کافی‌ست کلید پاور را ۲ بار فشار دهید تا با استفاده از دوربین اصلی، در کاور دیسپلی از خودتان سلفی بگیرید. البته عجیب است که در این حالت، سلفی‌ها به‌شکل مربعی ثبت می‌شوند. اپلیکیشن دوربین همچنین امکانات مفیدی از جمله عکاسی و فیلم‌برداری حرفه‌ای با قابلیت تنظیم دستی برخی گزینه‌ها، عکاسی پانوراما، پرتره، فیلم‌برداری فوق آهسته و بسیاری موارد دیگر را در اختیارتان می‌گذارد.

باتری و شارژ

در بین تمامی خصوصیات جذاب گلکسی زد فلیپ ۳، باتری ۳۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی آن چندان امیدوار کننده نیست و نمی‌تواند پاسخگوی نمایشگر ۱۲۰ هرتزی پر مصرف در کنار چیپست قدرتمند و تشنه انرژی آن باشد. در عمل با یک بار شارژ، زد فلیپ ۳ یک صبح تا غروب را برای کارهای معمول و روزمره جواب می‌دهد ولی در کارهای سنگین نظیر اجرای بازی‌‌های پیشرفته در میانه‌های روز مجبورتان می‌کند به سراغ شارژر بروید. دیگر امکانات گوشی، پشتیبانی از شارژ سریع ۱۵ واتی و شارژ وایرلس ۱۰ واتی هستند. بهترین گوشی های هوشمند سال 2021 را اینجا بخوانید.

گلکسی زد فلیپ ۳

جمع‌بندی

گلکسی زد فلیپ ۳ یکی از جذاب‌ترین گوشی‌های تاشو بازار است که البته همچنان جای بهبود دارد. برای آن گروه از کاربرانی که در جستجوی یک گوشی تاشو خوشدست، خاص و سبک هستند یکی از بهترین انتخاب‌ها است؛ البته به شرطی که شارژدهی باتری بالا و دوربین‌‌هایی در حد سایر پرچمداران بازار در اولویت نباشد. 

مهم‌ترین ویژگی‌هایی که این موبایل را به یک انتخاب خوب می‌کنند شامل موارد زیر هستند:

  • طراحی زیبا و کیفیت ساخت عالی

  • وزن مناسب و قرارگیری راحت در دست

  • قابلیت Flex Mode

  • نمایشگر با کیفیت ۱۲۰ هرتزی

  • مقاومت در برابر نفوذ آب (گواهی IPX8)

  • سخت‌افزار قدرتمند

  • نمایشگر دوم بزرگ و کاربردی

  • اسپیکر با کیفیت استریو

  • پشتیبانی از شبکه 5G

گلکسی زد فلیپ ۳

موبایل‌های سامسونگ در کنار سایر محصولات از برندهای مختلف از جمله شیائومی،‌ اپل، نوکیا، هواوی، آنر و ایسوس را می‌توانید از فروشگاه رستا خریداری نمایید. فروشگاه رستا علاوه بر موبایل و لوازم جانبی، دیگر گجت‌های دنیای تکنولوژی از جمله لپ‌تاپ‌هایی از برندهای اپل، ایسوس، لنوو، ایسر، دل، اچ‌پی و غیره را نیز با قیمت مناسب عرضه می‌کند.



نظرات بازدیدکنندگان