بررسی آیفون ۱۳ پرومکس؛ حرفه‌ای‌ترین آیفون

بررسی آیفون ۱۳ پرومکس؛ حرفه‌ای‌ترین آیفون

بررسی آیفون ۱۳ پرومکس؛ حرفه‌ای‌ترین آیفون

اولین باری که به‌ آیفون ۱۳ پرومکس نگاهی می‌اندازید تصور می‌کنید که تفاوت‌های چندانی با نسل قبلی ندارد. اما اپل تمام تلاش خود را کرده تا بهترین گوشی موبایل خود را طراحی کند. پیشرفته‌ترین موبایل اپل، مثل همیشه چیپست قوی‌تری دارد اما مهم‌ترین ویژگی‌های آن را باید در بخش‌های دیگری جستجو کرد: شارژدهی باتری بهتر از قبل، دوربین پیشرفته‌تر و البته مهم‌تر از همه نمایشگر سریع با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی. در این مطلب قصد داریم آیفون ۱۳ پرومکس را بررسی کنیم. 

در مطلبی از بلاگ رستا اختصاصا به معرفی چهار مدل آیفون 13 پرداخته ایم ، اپل امسال ۴ آیفون جدید را معرفی کرده است. آیفون ۱۳ مینی کوچکترین و ارزان‌ترین عضو این خانواده است. پس از آن آیفون ۱۳ و سپس دو مدل پیشرفته آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرومکس قرار می‌گیرند. دو مدل پرو و پرومکس شباهت‌های فراوانی به هم دارند و تنها تفاوتشان به ظرفیت باتری بیشتر، نمایشگر بزرگتر و البته قیمت بالاتر مدل پرومکس محدود می‌شود. 

طراحی

اگر آیفون ۱۳ پرو مکس را به عنوان گوشی بعدی خود انتخاب می کنید همین ابتدا باید بدانید که با یک گوشی بزرگ و سنگین با وزن ۲۴۰ گرمی طرف هستید. اما از همان زمانی که گوشی در دست‌تان می‌نشیند، کیفیت ساخت بالای بدنه توجه‌تان را جلب می‌کند. اپل برای پرچمدار خود رنگ‌های خاکستری، طلایی، نقره‌ای و آبی را در نظر گرفته است.

مشابه آیفون ۱۲ دور گوشی را فریم فولادی احاطه کرده و بخش پشتی و رویی گوشی هم با شیشه مقاوم گوریلا گلس محافظت می‌شود. در پایین فریم شاهد اسپیکرها و البته همچنان پورت لایتنینگ هستیم که نشان می‌دهد اپل هنوز هم تمایلی به مهاجرت به پورت USB-C ندارد.

طراحی آیفون ۱۳ پرومکس

اما بخش پشتی و نمایشگر، تغییرات واضحی را تجربه کرده و ماژول دوربین سه‌گانه پشتی حالا بزرگ‌تر از قبل شده و در عوض ناچ بالای نمایشگر از دو طرف کوچک‌تر شده است. با وجود ظریف‌تر شدن ناچ اما متاسفانه اپل از این موضوع بهره چندانی نبرده و حتی هنوز هم باید برای مشاهده درصد باتری به پایین سوایپ کنید. 

در مجموع باید گفت که طراحی کلی آیفون ۱۳ پرومکس بسیار شبیه به نسل قبل است و شاید در یک نگاه سریع، به سختی متوجه تفاوت‌ها با نسل قبل شوید. 

نمایشگر

برای خرید موبایل به چه نکاتی توجه کنیم؟ شاید این سوال شما هم باشد، یکی از مهم‌ترین تغییرات آیفون ۱۳ پرومکس (و شاید مهم‌تر از همه تغییرات دیگر) نمایشگر پروموشن ۱۲۰ هرتزی است. سال‌هاست که گوشی‌های اندرویدی با نمایشگرهایی با نرخ رفرش بالا روانه بازار می‌شوند و همین الان حتی می‌توانید میان‌رده‌هایی با نرخ ۱۲۰ هرتز را هم پیدا کنید اما حالا اپل با سال‌ها تاخیر بالاخره تصمیم به استفاده از یک نمایشگر سریع در آیفون گرفته است.

البته تنها دو مدل پرو و پرو مکس از نمایشگر ۱۲۰ هرتزی بهره می‌برند. در عمل کارایی نمایشگر عالی است و همه چیز در رابط کاربری از جمله اسکرول کردن و نیز تماشای فیلم‌های با نرخ رفرش بالا سریع‌تر از قبل احساس می‌شوند و این موضوع تجربه کاربری کاملا متفاوت و بسیار لذت‌بخش‌تری را نسبت به آیفون‌های قبلی برایتان رقم می‌زند.

نمایشگر آیفون 13 پرومکس

مشکل مصرف انرژی اما یکی از مشکلات نمایشگرهای با نرخ رفرش بالا است. آیفون ۱۳ پرو مکس برای این که این مشکل را رفع کند، نرخ رفرش را بین ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز به صورت خودکار تنظیم می‌کند.

مثلا زمانی که در بخشی از رابط کاربری هستید که همه چیز ثابت است، نرخ رفرش کمتر می‌شود اما هنگامی که در رابط کاربری اسکرول می‌کنید یا بازی‌های سازگار با نرخ رفرش بالا را اجرا می‌کنید یا ویدیوهای با نرخ فریم بالا را تماشا می‌کنید، نرخ رفرش به ۱۲۰ هرتز افزایش می‌یابد.

شاید پس از چند روز کار با آیفون ۱۳ پرو مکس، به نرخ رفرش بالا عادت کنید اما به محض اینکه به سراغ آیفون‌های قدیمی‌تر می‌روید، کند بودن آنها کاملا به چشم‌تان می‌آید.

نمایشگر پروموشن آیفون ۱۳ با پنل اولد حالا به گفته اپل در مقایسه با نسل قبل، ۲۵ درصد روشنایی بالاتری دارد و همان طور که انتظار می‌رود حتی در زیر نور شدید خورشید هم خوانایی خود را به خوبی حفظ می‌کند. در مجموع باید گفت که یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های آیفون ۱۳ در بخش نمایشگر رقم خورده است. 

سخت‌افزار و رابط کاربری

آیفون ۱۳ پرو مکس با iOS 15 به دست کاربران می‌رسد و به پیشرفته‌ترین چیپ اپل تا به امروز یعنی A15 بایونیک به همراه ۶ گیگابایت رم مجهز شده است. البته آیفون ۱۳ در مقایسه با مدل‌های پرو و پرو مکس، با وجود چیپست مشابه، تفاوت‌هایی در عملکرد دارد و از یک هسته پردازش گرافیکی کمتر (مجموعا ۴ هسته) بهره می‌برد. به همین دلیل اگر بالاترین کارایی گرافیکی را در بین آیفون‌های ۱۳ می‌خواهید باید به دنبال آیفون ۱۳ پرومکس یا آیفون ۱۳ پرو بروید.

سخت افزار آیفون 13 پرومکس

چیپست A15 بایونیک به خوبی از پس اجرای هر بازی پیشرفته‌ای بر می‌آید و بازی‌ها بسیار روان اجرا می‌شوند. البته بخشی از حسی که از روان بودن بازی‌ها و رابط کاربری القا می‌شود، به دلیل نرخ رفرش بالای نمایشگر است. البته گاهی اوقات هم ناسازگاری‌هایی بین بعضی‌ها و نرخ رفرش متغیر نمایشگر دیده می‌شود که احتمالاً به مشکلات نرم‌افزاری برمی‌گردد و با ارائه آپدیت از سوی اپل برطرف خواهند شد.

آیفون ۱۳ پرو مکس در ظرفیت‌های حافظه داخلی ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ گیگابایتی و البته برای اولین بار در بین آیفون‌های اپل، یک ترابایتی به دست کاربران می‌رسد. 

دوربین

همانطور که می دانید دوربین گوشی یکی از مواردی است که در زمان خرید گوشی موبایل به آن توجه زیادی می شود، دوربین پشتی آیفون ۱۳ پرومکس هم از بخش‌های دیگری است که تغییرات قابل توجهی را تجربه کرده است. هر ۳ دوربین پشتی و نیز دوربین سلفی، رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی دارند.

دوربین اصلی، گشودگی دیافراگم بسیار باز f1.5 دارد و در کنار آن دوربین‌های فوق عریض و یک دوربین تله‌فوتو قرار گرفته‌اند. دوربین فوق عریض اما حالا به فوکوس خودکار مجهز شده و برای اولین بار در بین آیفون‌ها امکان ثبت عکس‌های ماکرو از فاصله بسیار نزدیک ۲ سانتی‌متری را دارد.

پیشرفت مهم دیگر در دوربین تله‌فوتو رقم خورده و حالا زوم اپتیکال ۳ برابری را در اختیارتان می‌گذارد؛‌ در حالی که حداکثر زوم آیفون ۱۲ پرو مکس ۲.۵ برابر بود.

یکی از پیشرفت‌های دیگر آیفون ۱۳ پرومکس، امکان ثبت عکس‌های نایت مود با هر ۳ دوربین است و به این ترتیب در نور ضعیف، دستتان را برای عکاسی با هر یک از ۳ دوربین بازتر می‌گذارد.

دوربین آیفون 13 پرومکس

از جذابیت‌های جدید آیفون ۱۳ پرومکس باید به حالت سینمایی (Cinematic Mode) اشاره کرد. حالت سینمایی، افکت بوکه یا همان حالت پرتره را به فیلم‌برداری آیفون می‌آورد. پرفروش ترین گوشی های بازار ایران را اینجا ببینید.

زمانی که در این حالت فیلم‌برداری می‌کنید، گوشی به طور خودکار چهره‌ها را تشخیص می‌دهد و روی نزدیک‌ترین چهره به دوربین فوکوس می‌شود و سایر بخش‌های کادر، مات می‌شوند.

اما زمانی که یک چهره دیگر به دوربین نزدیک شود، فوکوس به چهره جدید تغییر می‌کند و هر چیز دیگر از جمله چهره فرد دورتر از دوربین، محو می‌گردد.

همچنین وقتی که چهره نزدیک به دوربین، رویش را از سمت دوربین آیفون بر می‌گرداند، فوکوس به طور خودکار به یک چهره دیگر سوییچ می‌کند. رابط کاربری سینماتیک مد همچنین امکان تغییر فوکوس بین چهره‌های مختلف را در اختیارتان می‌گذارد.

حالت سینمایی اما بدون ایراد هم نیست و همان طور که آیفون ۱۳ پرومکس در حالت ثبت عکس‌های پرتره هم با خطاهای هر چند کوچک در تفکیک سوژه‌ها مواجه می‌شود در حالت سینمایی هم شاهد خطاهایی هستیم.

مثلا گاه لبه‌های موهای سر بیش از حد محو می‌شوند. البته این گونه اشکالات، در ویدیو کمتر از عکس‌های حالت پرتره به چشم می‌آید. در مجموع باید گفت که حالت سینمایی سرگرم کننده است و می‌توانید ویدیوهای جالبی با آن بگیرید؛ اما نه در آن حدی که اپل از کیفیت آن در حد فیلم‌های سینمایی می‌گوید. در واقع حالت سینمایی آیفون تازه در ابتدای راه است و انتظار می‌رود در آینده شاهد پیشرفت‌ها و بهبودهای بیشتری در این قابلیت باشیم.

کیفیت عکس‌های ماکرو دوربین فوق عریض (به خصوص در نور مناسب) بسیار خوب است و حتی از بیشتر گوشی‌های اندرویدی این روزهای بازار که دوربین جداگانه‌ای برای ثبت ماکرو دارند هم کیفیت بالاتری دارد.

اما رابط کاربری آیفون ۱۳ پرو مکس از مشکلی رنج می‌برد که گاه کار با دوربین را مشکل می‌کند. اپل، هیچ گزینه‌ای برای سوییچ دستی به حالت ماکرو را در نظر نگرفته و در عوض زمانی که ۱۰ سانتی‌متر یا کمتر به سوژه نزدیک می‌شوید، دوربین، به طور خودکار از اصلی  به فوق عریض سوییچ می‌کند.

این ویژگی شاید برای کاربران آماتور مفید باشد اما گاه موجب می‌شود که خطاهایی در ثبت عکس‌ها اتفاق افتد. البته اپل اعلام کرده که به زودی این مشکل را با ارائه یک آپدیت نرم‌افزاری رفع می‌کند و یک حالت سوییچ دستی برای حالت ماکرو در نظر می‌گیرد.

در مجموع در مورد عکس‌های دوربین‌های آیفون ۱۳ پرومکس باید گفت که کیفیت بسیار بالایی دارند و با بهترین‌های این روزها یعنی سامسونگ گلکسی اس ۲۱ اولترا و پیکسل ۵ قابل رقابت هستند. در این زمینه می توانید به محتوای کدام برند گوشی بهتر است؟ مراجعه کنید.

کیفیت‌ دوربین اصلی و فوق عریض در نور کم هم به میزان محسوسی نسبت به قبل بهبود یافته ولی کیفیت در نور روز با این که عالی است اما تفاوت چندانی با نسل قبل ندارد. از دیگر ویژگی‌های جدید آیفون ۱۳ پرومکس، امکان فیلم‌بردرای با کیفیت بسیار بالای Pro Res است.

البته این ویژگی در آینده نزدیک به این گوشی خواهد آمد. پرچمدار اپل امکان فیلم‌برداری با کیفیت 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را هم دارد؛ البته در حالت سینماتیک، تنها به 1080p و نرخ ۳۰ فریم محدود شده است.

دوربین آیفون 13 پرومکس

باتری و شارژ

آیفون ۱۳ پرو مکس از نظر ظرفیت باتری نسبت به قبل بهبود بزرگی را تجربه کرده و ظرفیت باتری آن از ۳۶۸۷ میلی‌آمپر ساعت در نسل قبلی، به ۴۳۵۲ میلی‌آمپر ساعت رسیده است. پرچمدار جدید اپل همچنین از شارژ سریع ۲۷ واتی پشتیبانی می‌کند. با وجود افزایش ۷ واتی قدرت شارژ، سرعت شارژ اما تفاوت چندانی با نسل قبل ندارد.

در عمل، آیفون ۱۳ پرو مکس به راحتی یک روز کاری سنگین را دوام می‌آورد و در استفاده‌های معمول و روزمره حتی تا اواسط روز دوم هم می‌تواند بی نیاز از شارژ همراهتان باشد. بنابراین آیفون ۱۳ پرومکس بهترین آیفون تاریخ از نظر شارژدهی است.

جمع‌بندی

آیفون ۱۳ پرو مکس در ظاهر تفاوت چندانی با نسل قبل نداشته اما در باطن پیشرفت‌های مهمی را تجربه کرده است. مهم‌ترین این موارد، نمایشگر با کیفیت ۱۲۰ هرتزی، شارژدهی باتری بالاتر و مجموعه دوربین‌های با کیفیت و پیشرفته‌تر از قبل هستند. اگر همین حالا آیفون ۱۲ پرومکس دارید، ارتقاء به جدیدترین پرچمدار اپل، حتی با وجود پیشرفت‌های مهم، چندان منطقی نیست. ولی اگر یک گوشی قدیمی‌تر دارید، با خرید آیفون ۱۳ پرومکس بهبودهای قابل توجهی را تجربه خواهید کرد.

نکات مثبت آیفون ۱۳ پرومکس

  • نمایشگر ۱۲۰ هرتزی

  • چیپست قدرتمند

  • عکاسی ماکرو با کیفیت

  • مجموعه دوربین‌های با کیفیت

  • شارژدهی باتری بالا

نکات منفی آیفون ۱۳ پرومکس

  • عدم ارائه برخی از قابلیت‌ها در زمان عرضه

  • مشکل سوییچ خودکار دوربین ماکرو

  • عدم ارائه برخی امکانات در زمان عرضه به بازار

  • وزن بالا و ابعاد بزرگ

نظرات بازدیدکنندگان