بررسی ویندوز ۱۱؛ روح تازه در محبوب‌ترین سیستم‌عامل دنیا

بررسی ویندوز ۱۱؛ روح تازه در محبوب‌ترین سیستم‌عامل دنیا

ویندوز ۱۱ پس از مدت‌ها انتظار از راه رسید تا ویندوز ۱۰ را به پایان راه خود نزدیک‌تر کند. ارتقا به جدیدترین نسخه ویندوز ۱۱ برای تمامی کاربران ویندوز ۱۰ رایگان است؛‌ البته به شرط این که کامپیوتر از نظر سخت‌افزاری با نیازمندی‌های سخت‌گیرانه این سیستم‌عامل هماهنگی داشته باشد. در این مطلب قصد داریم جدیدترین سیستم‌عامل مایکروسافت را بررسی کنیم. 

ویندوز ۱۱ تغییرات مهمی را تجربه کرده اما از نظر برخی افرادی که با آن کار کرده‌اند، در حال حاضر بیشتر از این که یک سیستم‌عامل از نسلی دیگر باشد، مشابه نسخه ده و نیم به نظر می‌رسد. با این حال قرار است در طول ماه‌ها و سال‌های آینده، امکانات متعددی به آن اضافه شود و بسیاری از مشکلاتش رفع گردد.

نباید فراموش کنیم که مایکروسافت در زمان معرفی ویندوز ۱۰ گفته بود که این، آخرین نسخه سیستم‌‌عاملش خواهد بود و در طول سال‌های طولانی، به قابلیت‌های جدید مجهز خواهد شد؛‌ اما با از راه رسیدن ویندوز ۱۱ مشخص شد که این طور نیست و ویندوز ۱۱ آمده تا در عرض چند سال آینده، جایگزین نسخه قبلی شود.

منوی استارت و تسک‌بار، اولین تغییر ظاهری ویندوز ۱۱

اگر یک مورد باشد که در همان ابتدای استفاده از ویندوز ۱۱ متوجه تفاوت‌اش شوید، تحول اساسی در ظاهر منوی استارت و تسک‌بار ویندوز ۱۱ است. در سیستم‌عامل جدید مایکروسافت، منوی استارت دیگر در آن جای آشنای همیشگی نیست و به همراه تسک‌بار، به وسط پایین صفحه منتقل شده‌اند. شاید در ابتدای کار با ویندوز ۱۱، مدتی طول بکشد تا به طراحی تسک‌بار و منوی استارت عادت کنید، اما واقعیت این است که مکان جدید این دو مورد موجب شده تا در بیشتر شرایط، تمرکزتان به وسط صفحه نزدیک‌تر باشد.

ویندوز ۱۱

تسک‌بار به طور پیش‌فرض شامل ۹ آیکن است و البته می‌توانید اپلیکیشن‌های دلخواه خود را نیز به آن پین کنید. منوی استارت نیز که در میانه صفحه باز می‌شود، شامل اپ‌های پین شده در نیمه بالایی و تعدادی اپ پیشنهادی در نیمه پایینی است. برای مشاهده تمامی برنامه‌های موجود در منوی استارت باید گزینه All Apps را از بالای سمت راست این صفحه لمس کنید. این طراحی موجب شده، منوی استارت جمع و جورتر باشد و تنها اپ‌هایی که بیش از بقیه نیاز دارید را به صفحه اصلی استارت پین کنید. در بخش پایینی منوی استارت نیز پروفایل کاربری و کلید پاور دیده می‌شود. 

از نکات منفی طراحی جدید منوی استارت باید به اپ‌های پیشنهادی اشاره کرد که معمولا هیچ دسته‌بندی مشخصی ندارند و چندان به کار نمی‌آیند. علاوه بر این شاید فقدان کاشی‌های زنده در این بخش برای برخی از کاربران آزار دهنده باشد. البته مایکروسافت به جای کاشی‌ها، ویجت‌ها را به ویندوز ۱۱ آورده است. کمی بعد‌تر در مورد ویجت‌ها توضیح می‌دهیم.

تغییرات دسکتاپ‌های مجازی در ویندوز ۱۱

این ویژگی چندان هم جدید نیست و در ویندوز ۱۰ هم با آن آشنایی داریم، اما در ویندوز ۱۱ می‌توانید پس‌زمینه متفاوتی را برای هر یک از دسکتاپ‌ها در نظر بگیرید با این حال در نسخه فعلی ویندوز ۱۱ امکان تنظیم تم جداگانه برای هر دسکتاپ وجود ندارد ولی شاید این ویژگی روزی به ویندوز ۱۱ اضافه شود.

منوی استارت و تسک‌بار، اولین تغییر ظاهری ویندوز ۱۱

اکشن سنتر جدید ویندوز ۱۱

تنظیمات اکشن سنتر ویندوز ۱۱ از بخش‌هایی است که حالا ظاهر ساده‌تر و قابل فهم‌تری دارد. اکشن سنتر شامل دو بخش تنظیمات سریع و اعلانات است. بخش اول گزینه‌هایی از جمله تنظیمات وای‌فای، بلوتوث، حالت هواپیما، ذخیره باتری،‌ تنظیم روشنایی نمایشگر و میزان ولوم صدا را شامل می‌شود و البته می‌توان گزینه‌های این بخش را به دلخواه تغییر داد. 

اکشن سنتر جدید ویندوز ۱۱

تنظیمات متفاوت ویندوز ۱۱

تنظیمات ویندوز ۱۱ یکی از بخش‌های دیگری است که تغییرات اساسی و عمدتا مثبتی را تجربه کرده است و حالا کار با آن به مراتب راحت‌تر از ویندوز ۱۰ است. بخش‌های اصلی تنظیمات در سمت چپ قرار گرفته‌اند و خوشبختانه با آیکن‌های رنگی، به سرعت قابل تشخیص هستند. علاوه بر این، تمامی این دسته‌بندی‌های اصلی همیشه در معرض دید شما قرار دارند؛ در حالی که در ویندوز ۱۰ اگر به داخل یک دسته‌بندی می‌رفتید،‌ برای رفتن به یک دسته دیگر باید به صفحه اصلی باز می‌گشتید.

تنظیمات ویندوز ۱۱

فایل اکسپلورر جدید ویندوز ۱۱

فایل اکسپلورر ویندوز ۱۱ تغییرات ظاهری مهمی را تجربه کرده و ساده‌تر از قابل شده است. در بالای هر صفحه تنها گزینه‌های پر کاربرد از جمله کات،‌ کپی، پیست و حذف فایل‌ها در نظر گرفته شده و سایر موارد کم کاربرد به بخش سه نقطه در سمت راست این گزینه‌ها منتقل شده‌اند. ظاهر آیکن فولدرها هم مینیمال‌تر و زیباتر از قبل شده است.

فایل اکسپلورر ویندوز ۱۱

ویجت‌های ویندوز ۱۱

کاشی‌های زنده از زمان ویندوز ۸ تا ویندوز ۱۰ در منوی استارت همراه ما بوده‌اند. اما حالا مایکروسافت برای ویندوز ۱۱ ویجت‌ها را در نظر گرفته است. ویجت‌های ویندوز ۱۱ در حال حاضر بسیار کم تعداد هستند اما احتمالا در آینده، توسعه‌دهندگان ویجت‌های خود را برای سیستم‌عامل مایکروسافت توسعه خواهند داد. ویجت‌های فعلی، مواردی از جمله آب و هوا، تقویم، لیست وظایف، جدول ارزش سهام و خبرها را شامل می‌شوند. متاسفانه برخی از ویجت‌ها از جمله آب و هوا،‌ مستقل نیستند و هنگامی که قصد مشاهده اطلاعات کامل‌تر را دارید، به صفحه‌ای در مرورگر اج هدایت می‌شوید.

ویجت‌های ویندوز ۱۱

چیدمان ساده‌تر پنجره‌ها

یکی از دیگر امکانات کاربردی ویندوز ۱۱، امکان چیدمان ساده پنجره‌ها است. کاربردی بودن این ویژگی موجب می‌شود این سوال برای بسیاری از ما پیش آید که چرا پیش از این چنین راهکاری به ذهن مهندسان مایکروسافت نرسیده بود؟ برای استفاده از این ویژگی‌ کافی‌ست نشانگر ماوس را روی آیکون بزرگ کردن پنجره ببرید و نگه دارید تا گزینه‌های متنوع چیدمان پنجره‌ها نمایش داده شود.

چیدمان ساده‌تر پنجره‌ها

امکان اجرای اپلیکیشن‌های اندروید روی ویندوز ۱۱

یکی از قابلیت‌های جذاب ویندوز ۱۱، امکان اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی است. البته متاسفانه این ویژگی هنوز در اولین نسخه ویندوز ۱۱ ارائه نشده و مایکروسافت قول عرضه آن در آینده را داده است. البته همین حالا هم گزینه‌های متعدد دیگری برای اجرای اپ‌های اندرویدی روی ویندوز وجود دارد اما احتمالا برای بیشتر کاربران، راهکار مایکروسافت به مراتب ساده‌تر از تمامی آنها است. 

شرایط دریافت ویندوز ۱۱ چیست؟

ویندوز ۱۱ در مقایسه با نسخه‌های قبلی ویندوز از نظر نیازمندی‌های سخت‌افزار بسیار سخت‌گیرتر است و به همین دلیل بسیاری از کامپیوترهای موجود، به طور رسمی از سوی مایکروسافت پشتیبانی نمی‌شوند. حداقل نیازمندی‌های ویندوز ۱۱ به طور کلی شامل این موارد است:

  • پردازنده ۶۴ بیتی با فرکانس حداقل یک گیگاهرتز و حداقل ۲ هسته پردازشی

  • ۴ گیگابایت رم

  • ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی

  • پشتیبانی از بوت امن UEFI

  • پشتیبانی از ماژول امنیتی TPM 2.0

  • کارت گرافیک سازگار با DirectX 12 یا جدیدتر با درایور WDDM 2.0

  • نمایشگر با حداقل رزولوشن 720p با ابعاد ۹ اینچ یا بزرگتر

شاید تصور کنید که این نیازمندی‌ها بسیار پایه هستند و تمامی سیستم‌های چند سال اخیر، پیکربندی بالاتر از این دارند. اما متاسفانه مایکروسافت در حال حاضر تنها از پردازنده‌های محدودی به طور رسمی پشتیبانی می‌کند و در صورتی که پردازنده شما در بین مدل‌های پشتیبانی شده نباشد، برای نصب ویندوز ۱۱ کمی به دردسر می‌افتید و از طرف دیگر ممکن است تجربه چندان مناسبی با این سیستم‌عامل نداشته باشید. مایکروسافت در وبسایت خود به لیست پردازنده‌های سازگار تولید شده توسط اینتل و AMD اشاره کرده است. علاوه بر این اپلیکیشن ویژه‌ای برای بررسی سازگاری سیستم با ویندوز ۱۱ را ارائه کرده که می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

سخن پایانی

ویندوز ۱۱ سیستم عاملی است که حالا از نظر طراحی بسیار پخته‌تر از تمامی ویندوزهای قبلی به نظر می‌رسد. اما هنوز تا یک سیستم عامل ایده‌آل و بی نقص فاصله بسیار دارد و در این روزهای اولیه، تا حدودی شبیه به یک نسخه بتا از یک سیستم‌عامل است.

ویندوز ۱۱ همچنان باگ‌ها و نقص‌های متعددی دارد. مثلا اگر بخش اپلیکیشن‌های پیشنهادی منوی استارت را از تنظیمات، حذف کنید، جای آن به طرز تعجب آوری خالی باقی می‌ماند. همچنین ویجت‌ها بسیار محدود و عمدتا غیر کاربردی هستند و به جای این که به وسط صفحه متمایل باشد، در گوشه سمت چپ باز می‌شود که با طراحی کلی ویندوز ۱۱ متناقض است.

ویندوز ۱۱

از طرف دیگر زمانی که حالت تاریک ویندوز را فعال می‌کنید، همچنان بسیاری از اپلیکیشن‌های مهم از جمله تسک منیجر یا دیوایس منیجر، در رنگ روشن اجرا می‌شوند. تمامی این موارد نشان می‌دهد که باید همچنان ماه‌ها منتظر باشیم تا مایکروسافت به مرور با ارائه آپدیت‌های متعدد، تمامی این باگ‌ها و مشکلات طراحی را رفع کند. 

حال سوال این است که آیا به این سیستم عامل آپدیت کنیم یا فعلا دست نگه داریم؟ اگر برای تجربه ویندوز ۱۱ شوق زیادی دارید و می‌توانید مشکلات و نقص‌های متعدد آن را حداقل برای چند ماه تحمل کنید، شاید بد نباشد به این نسخه مهاجرت کنید.

ولی اگر به دنبال تجربه‌ای بی نقص و بدون دردسر هستید، بهتر است همچنان به ویندوز ۱۰ قانع باشید و حداقل چند ماهی صبر کنید تا بیشتر مشکلات ویندوز ۱۱ رفع شوند و در عین حال قابلیت‌های مورد انتظار و جذابی از جمله پشتیبانی از اپلیکیشن‌های اندرویدی به آن اضافه شوند.

به یاد داشته باشید که نیازی نیست برای آپدیت از ویندوز ۱۰ به ۱۱ عجله کنید؛ چون به گفته مایکروسافت، ویندوز ۱۰ همچنان تا سال ۲۰۲۵ پشتیبانی می‌شود و آپدیت‌های امنیتی برای آن منتشر خواهد شد.

نظرات بازدیدکنندگان