بررسی مک بوک پرو ۲۰۲۱؛ همان لپ‌تاپی که منتظرش بودید

بررسی مک بوک پرو ۲۰۲۱؛ همان لپ‌تاپی که منتظرش بودید

بررسی مک بوک پرو ۲۰۲۱؛ همان لپ‌تاپی که منتظرش بودید

مک بوک پرو ۲۰۲۱‍ از راه رسید تا جایگزینی برای مدل قبلی باشد که انتقادهای بسیاری را تجربه کرده بود. در صورتی که قصد خرید لپ تاپ اپل را داربد، مک بوک پرو ۲۰۲۱ یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بسیاری از کاربران سال‌های اخیر این سری را رفع کرده و با پورت‌های فول سایز و کامل‌تری همراه شده است. در این مطلب جدیدترین و قدرتمند‌ترین لپ‌تاپی که اپل تا به امروز تولید کرده را بررسی می‌کنیم. 

مک بوک پرو قبلی که آخرین مدل آن سال ۲۰۱۹ روانه بازار شده بود از پردازنده اینتل (در قوی‌ترین مدل Core i9) و پردازشگر گرافیکی AMD (تا رادئون پرو 5600M در بالاترین مدل) بهره‌مند بود. البته در این بین، در سال ۲۰۲۰ مک بوک پرو M1 هم معرفی شد که تنها یک مدل کمی پیشرفته‌تر از مک بوک ایر M1 محسوب می‌شد و نمی‌توان آن را نسل قبلی مک بوک پرو ۲۰۲۱ در نظر گرفت. در ادامه مطلب، هر جا که به نسل قبلی اشاره می‌کنیم منظور مدل ۲۰۱۹ است. مک بوک پرو ۲۰۲۱ در دو مدل ۱۴ و ۱۶ اینچ روانه بازار شده که مهم‌ترین تفاوتشان، ابعاد، وزن، کیفیت صدای کمی بالاتر مدل ۱۶ اینچی و البته قیمت متفاوت است.

طراحی و کیفیت ساخت

مک بوک پرو ۲۰۲۱ در مدل ۱۶ اینچی در مقایسه با نسل قبل، ابعاد کمی بزرگ‌تر و ضخامت کمی بیشتری دارد و وزن آن هم کمی سنگین‌تر است. اما همین تغییرات، کاملا ارزش‌اش را داشته چون حالا شاهد پورت‌های کاربردی و بسیار کامل‌تری هستیم که کاربران را از استفاده از دانگل‌های اضافه بی‌نیاز می‌کند. 

مک بوک پرو ۲۰۲۱ به یک پورت فول سایز HDMI، سه پورت USB-C (سازگار با تاندربولت ۴) و یک خروجی هدفون با قابلیت پشتیبانی از هدفون‌های حرفه‌ای با امپدانس بالا مجهز شده است. اما یکی از مهم‌ترین پورت‌ها برای بسیاری از کاربران به ویژه تدوین‌گرهای ویدیو،‌ کارت خوان اس‌دی است که از سال ۲۰۱۵ تا کنون از مک بوک پرو حذف شده بود. مک بوک پرو ۲۰۲۱ همچنین به پورت شارژ مگ‌سیف مجهز شده است. پورت مگ‌سیف در مقابل پورت USB-C یک مزیت مهم دارد و آن جدا شدن بسیار راحت به لطف اتصال آهنربایی است. به همین دلیل اگر به اشتباه پایتان به کابل شارژ گیر کند،‌ لپ‌تاپ به زمین نمی‌افتد و کابل شارژ به سادگی از پورت جدا می‌شود. 

مک بوک پرو ۲۰۲۱

اما مک بوک پرو ۲۰۲۱ در بخش پورت‌ها در دو مورد کمی عقب‌تر از استانداردهای این روزها است. پورت HDMI این لپتاپ به جای نسخه ۲.۱ از نسخه ۲.۰ پشتیبانی می‌کند و درگاه کارت‌خوان اس‌دی هم فاقد پشتیبانی از استانداردهای سریع‌تر UHS III و SD Express است و تنها از UHS II پشتیبانی می‌کند. البته این دو مورد برای بیشتر کاربران اهمیت چندانی ندارد. 

پورت مک بوک پرو

در مجموع در مورد کیفیت ساخت مک بوک پرو ۲۰۲۱ باید گفت که همان طور که از اپل انتظار می‌رود، بسیار با کیفیت و خوش ساخت طراحی شده و در عین حال ظاهر بسیار شیک و چشم‌نوازی دارد.

نمایشگر و کیفیت صدا

نمایشگر Liquid Retina XDR در هر دو مدل مک پرو ۲۰۲۱ اگرچه از نظر ابعاد با هم تفاوت دارند اما از نظر تراکم پیکسلی مشابه هستند و کیفیت آنها تفاوتی با هم ندارد. اما یکی از مهم‌ترین مواردی که با اولین نگاه به مک بوک پرو متوجه آن می‌شوید، ناچ بالای نمایشگر است که توی ذوق بسیاری از کاربران می‌زند.

اما پس از مدت کوتاهی که از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید به مرور ناچ را از یاد می‌برید‌؛ چون در بسیاری از بخش‌های رابط کاربری و در حین تماشای ویدیو، ناچ در حاشیه مشکی دو طرف مخفی می‌شود و به چشمتان نمی‌آید. البته با وجود این که ناچ بالای نمایشگر ابعاد نسبتا بزرگی دارد اما فاقد ماژول‌های مورد نیاز برای فناوری تشخیص چهره فیس‌آی‌دی است.

نمایشگر مک بوک

به این ترتیب برای پشتیبانی مک بوک پرو از قفل‌گشایی با تشخیص چهره احتمالا باید تا معرفی نسل‌های بعدی منتظر بمانیم.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نمایشگر جدید، پشتیبانی از نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی است. اپل سیستم عامل مک او اس مانتری را به گونه‌ای طراحی کرده که بسته به محتوای نمایش داده شده، نرخ رفرش را به طور خودکار بین ۲۴ تا ۱۲۰ هرتز تنظیم می‌کند. به عنوان مثال زمانی که یک تصویر ثابت را تماشا می‌کنید، نرخ رفرش به حداقل میزان ممکن کاهش پیدا می‌کند ولی هنگامی که اسکرول می‌کنید،‌ این میزان تا ۱۲۰ هرتز افزایش می‌یابد.

نرخ رفرش بالا، در عمل تجربه روان‌تری را در کار با مک بوک پرو ۲۰۲۱ رقم می‌زند اما هنوز بسیاری از اپلیکیشن‌ها از جمله سافاری با این ویژگی سازگار نشده‌اند و همچنان به نرخ ۶۰ هرتز محدود هستند. انتظار می‌رود به مرور، توسعه‌دهندگان بیشتری، نرم‌افزارهای خود را با نرخ رفرش بالا سازگار کنند.

مک بوک پرو ۲۰۲۱ پشتیبانی از HDR

از دیگر ویژگی‌های مثبت مک بوک پرو ۲۰۲۱ پشتیبانی از HDR است. در صورتی که محتوای HDR را در نمایشگر تماشا کنید، میزان روشنایی به حداکثر ۱۶۰۰ نیت می‌رسد که رقمی بسیار بالا برای یک لپ‌تاپ به حساب می‌آید.

حین استفاده عادی از لپ‌تاپ، میزان روشنایی به حداکثر ۵۰۰ نیت محدود است اما حتی در محیط باز هم مشکلی با مشاهده نمایشگر نخواهید داشت. از قابلیت‌های دیگر نمایشگر، امکان تنظیم روشنایی در بخش‌های مختلف به طور جداگانه است که به لطف تکنولوژی مینی LED حاصل شده است.

در مجموع کیفیت نمایشگر مک بوک پرو ۲۰۲۱ بسیار بالا است. رنگ مشکی بسیار عمیق دیده می‌شود و تماشای محتوا در آن بسیار لذت‌بخش است. کیفیت صدای مک بوک پرو نیز در هر دو مدل ۱۴ و ۱۶ اینچی بسیار عالی و در بین بهترین لپ‌تاپ‌های 2021 است. ۶ اسپیکر هر دو مدل، حجم صدای بسیار بالا و بیس دل‌نشینی را تولید می‌کنند اما مدل ۱۶ اینچی کمی کیفیت صدای بهتری دارد. 

سخت‌افزار

مک بوک پرو ۲۰۲۱ در بسیاری از کاربردها سریع‌ترین لپ‌تاپ حال حاضر جهان است. اپل برای هر دو مدل لپتاپ خود دو چیپست M1 Pro و M1 Max را در نظر گرفته است. هر دو چیپست در مقایسه با چیپ M1 در مک بوک پرو M1 بهبود قابل توجهی در کارایی را تجربه کرده‌اند و حالا قدرتمند‌ترین چیپ‌ها برای لپ‌تاپ‌های اپل هستند. 

سخت افزار مک بوک پرو ۲۰۲۱

M1 Pro بسته به مدل از ۸ تا ۱۰ هسته پردازشی بهره می‌برد و مدل مکس ۱۰ هسته دارد. اما هسته‌های پردازشگر گرافیکی در مدل پرو بین ۱۴ تا ۱۶ و در مدل مکس بین ۲۴ تا ۳۲ عدد است.

علاوه بر این مدل‌های مجهز به M1 Pro امکان پشتیبانی از حداکثر ۳۲ گیگابایت رم را دارند ولی اگر چیپ M1 Max را انتخاب کنید، گزینه رم ۶۴ گیگابایتی هم پیش رویتان است. در نهایت، تفاوت دیگر در زمینه پهنای باند حافظه است که در مدل پرو به ۲۰۰ گیگابایت بر ثانیه می‌رسد و در مدل مکس تا ۴۰۰ گیگابایت بر ثانیه افزایش یافته است.

اما از اعداد و ارقام که بگذریم باید بگوییم که تفاوت قدرت پردازنده بین بالاترین مدل‌های پرو و مکس چندان محسوس نیست اما تفاوت پردازش گرافیکی کاملا به چشم می‌آید.

گرافیک مک بوک پرو ۲۰۲۱

تفاوت کارایی گرافیکی در نرم‌افزارهای تدوین از جمله ادوبی پریمیر پرو و ادوبی افتر افکت، خود را نشان می‌دهد و از این نظر مدل مکس کارایی کمی روان‌تر و سریع‌تری از خود نشان می‌دهد. مک بوک پرو ۲۰۲۱ با هر دو چیپست در این نرم‌افزارها قدرتمند‌ترین لپ‌تاپ‌های ویندوزی را به راحتی شکست می‌دهد و سرعت بالاتری از آنها دارد. علاوه بر این در بسیاری از بازی‌ها کارایی بهتری نسبت به نسل قبلی و نیز مک بوک پرو M1 دارد. اما همچنان به عنوان گزینه‌ای مناسب گیمرها پیشنهاد نمی‌شود؛ چون از یک طرف باید گفت که بیشتر بازی‌ها برای اجرا روی سیستم‌عامل مک بهینه نشده‌اند و از طرف دیگر با هزینه‌ای که برای خرید مک بوک پرو ۲۰۲۱ کنار می‌گذارید می‌توانید لپ‌تاپ‌های گیمینگ ویندوزی با کارایی بهتری در بازی‌ها را خریداری کنید.

کیبورد و تاچ‌پد مک‌بوک پرو هم کیفیت بسیار بالایی دارند و تجربه استفاده از آنها لذت‌بخش است. اپل همچنین به یکی دیگر از انتقادهای بسیاری از کاربران پاسخ داده و در مک بوک پرو ۲۰۲۱ بالاخره تاچ‌بار را حذف کرده و به جای آن کلیدهای فیزیکی فانکشن را در نظر گرفته است.

باتری و شارژ

یکی از مهم‌ترین مزایای مک بوک پرو در هر دو مدل و به ویژه مدل ۱۶ اینچی، شارژدهی باتری بالا است. به گفته اپل، مک‌بوک پرو مدل ۱۴ و ۱۶ اینچی به ترتیب ۱۷ و ۲۱ ساعت شارژدهی دارند. البته شرایطی که اپل برای تست میزان شارژدهی در نظر گرفته با وضعیت استفاده در دنیای واقعی تفاوت دارد و تنها شامل نمایش آفلاین ویدیو با نور نمایشگر محدود شده می‌شود.

با این حال در عمل شارژدهی هر دو مک بوک پرو ۲۰۲۱ به ویژه مدل‌های با چیپ M1 Pro بسیار بالا است و به راحتی یک تا دو روز کاری معمول را جواب می‌دهد. مک بوک پرو ۱۶ اینچی حتی می‌تواند در شرایط کاری سنگین افتر افکت تا ۴ ساعت شارژدهی داشته باشد و تنها در نیم ساعت آخر با افت کارایی محسوس مواجه شود. 

باتری و شارژر مک بوک پرو ۲۰۲۱

یکی از دیگر نکات مثبت مک بوک پرو ۲۰۲۱ این است که حتی حین استفاده با باتری هم کارایی آن با افت مواجه نمی‌شود. مدل ۱۴ اینچی با شارژ سریع ۱۰۰ واتی و مدل ۱۶ اینچی با شارژ سریع ۱۴۰ واتی همراه شده است. مدل کوچک‌تر همچنین روی پورت‌های USB-C از شارژرهای سازگار با پاور دلیوری پشتیبانی می‌کند.

جمع‌بندی

مک بوک پرو ۲۰۲۱ در مدل ۱۴ و ۱۶ اینچی به ترتیب قیمت پایه ۱۹۹۹ و ۲۴۹۹ دلاری دارد. در نتیجه در بین لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت به حساب می‌آید و بسیاری از کاربران را از خریدش منصرف می‌کند. ولی اگر تدوین‌گر حرفه‌ای هستید و به دنبال بهترین لپ‌تاپ حال حاضر برای کار با ادوبی پریمیر و نیز تدوین ویدیوهای 4K و 8K می‌گردید، بی‌شک از نظر قدرت، هیچ لپ‌تاپ دیگری توانایی رقابت با مک بوک پرو ۲۰۲۱ را ندارد.

مک بوک پرو اما با وجود قیمت بالایش، شارژدهی باتری، تاچ‌پد و کیبورد عالی، نمایشگر با کیفیت و پورت‌هایی کامل‌تر از قبل دارد و به راحتی از پس هر وظیفه‌ای بر می‌آید. ولی اگر برای کارهای اداری و روزمره به دنبال یک مدل مک بوک می‌گردید هزینه کردن برای مک بوک پرو ۲۰۲۱ چندان منطقی نیست و در این صورت بهتر است به سراغ مک بوک پرو M1 یا مک بوک ایر M1 بروید که قیمتی بسیار پایین‌تر دارند.

مک بوک پرو

اما شاید این سوال برای شما هم مطرح باشد که بین دو مدل M1 Pro و M1 Max کدام چیپ انتخاب بهتری است؟ از نظر کارایی پردازنده این دو مدل تفاوت چندانی با هم ندارند و از طرف دیگر مدل مکس،‌ شارژدهی باتری پایین‌تری دارد. به همین دلیل معمولا صرف هزینه بیشتر برای مدل مکس،‌ چندان ارزش ندارد؛ مگر این که کارایی گرافیکی برایتان در اولویت باشد.

نظرات بازدیدکنندگان