بهترین لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی در سال ۲۰۲۱

بهترین لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی در سال ۲۰۲۱

بهترین لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی در سال ۲۰۲۱

برنامه‌نویسی یکی از محبوب‌ترین شغل‌ها در سال‌های اخیر بوده و درآمد بسیار خوبی هم دارد. به‌همین دلیل حتی دانشجویان رشته‌های مختلف نیز تلاش می‌کنند تا برنامه‌نویسی را یاد بگیرند و آینده شغلی بهتری را برای خود رقم بزنند. اگر شما هم می‌خواهید وارد این حوزه شوید یا برنامه‌نویس حرفه‌ای هستید و قصد خرید لپ‌تاپ دارید، در این مقاله می‌خواهیم بهترین لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی را به شما معرفی کنیم.

شاید این سؤال برای شما به‌وجود آمده باشد که لپ‌تاپ مناسب برای برنامه‌نویسی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ برنامه‌نویسی و اجرای کدهای سنگین به توان پردازش بسیار بالایی نیاز دارد. طبیعتاً شما به‌عنوان یک برنامه‌نویس باید بارها و بارها برنامه خود را اجرا کنید تا از کارکرد صحیح آن اطمینان یافته و مشکلات احتمالی را رفع نمایید. در این حوزه علاوه بر پردازنده قدرتمند، به حافظه رم سریع و پرظرفیت و حافظه داخلی سریع نیاز خواهید داشت. بنابراین باید دنبال لپ‌تاپ‌هایی با قوی‌ترین پردازنده، حافظه رم بالا و حافظه داخلی از نوع SSD باشید. راهنمای خرید حافظه SSD را اینجا بخوانید.

برنامه‌نویس‌ها زمان زیادی را به تایپ کد می‌پردازند، پس کیبورد خوب یکی از ویژگی‌های اصلی لپ‌تاپ مناسب برای برنامه‌نویسی است. از آنجا که بخش زیادی از این «کد زدن» در ساعات پایانی روز و حتی بعد از نیمه‌شب صورت می‌گیرد، نیاز به کیبورد با نور پس‌زمینه احساس می‌شود. نمایشگری باکیفیت که بتوانید ساعت‌ها به آن نگاه کنید و باتری پرظرفیت که بتواند حداقل ۶ ساعت مداوم شارژدهی داشته باشد نیز از ملزومات یک لپ‌تاپ مناسب برای برنامه‌نویسی است.

اگر توسعه‌دهنده بازی هستید، به کارت گرافیک قدرتمند نیاز خواهید داشت و در این صورت باید دنبال لپ‌تاپ گیمینگ باشید. در وبلاگ رستا می‌توانید راهنمای خرید بهترین لپ‌تاپ گیمینگ در سال ۲۰۲۱ را منتشر کرده‌ایم. بنابراین در این مطلب تا جای ممکن سراغ لپ‌تاپ‌های گیمینگ نمی‌رویم. در ادامه با بهترین لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی در سال ۲۰۲۱ آشنا می‌شوید.

اپل مک‌بوک پرو M1

بسیاری از برنامه‌نویسان مک‌بوک را به‌عنوان لپ‌تاپ اصلی خود انتخاب می‌کنند. دلیل این امر، کارآیی فوق‌العاده این دستگاه در دو بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار است. اپل با معرفی چیپ M1 در سال گذشته میلادی فصل جدیدی را در تاریخ این لپ‌تاپ محبوب آغاز کرد و حالا می‌توان مک‌بوک پرو M1 را بهترین لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی دانست.

مک‌بوک پرو M1 از چیپ M1 اپل در کنار ۸ یا ۱۶ گیگابایت حافظه رم و ۲۵۶ گیگابایت تا ۱ ترابایت حافظه داخلی پرسرعت از نوع NVMe بهره می‌برد، یعنی همان ترکیب ایده‌آل برای برنامه‌نویسی. عملکرد چیپ جدید اپل در کنار سیستم‌عامل اختصاصی این شرکت، روان‌ترین چرخه کاری را برای برنامه‌نویسی به ارمغان می‌آورد، به‌ویژه افرادی که از برنامه‌های اختصاصی این شرکت استفاده می‌کنند.

اپل مک‌بوک پرو M1

نمایشگر مک‌بوک پرو M1 نیز بین بهترین‌های دنیای لپ‌تاپ جا می‌گیرد و جای هیچ گله و شکایتی را باقی نمی‌گذارد. علاوه بر این نسل جدید کیبورد اپل با رفع مشکلات نسل‌های قبل، تایپ روان و بی‌دردسر را ممکن می‌سازد و تاچ‌پد این لپ‌تاپ نیز بهترین تاچ‌پد دنیاست.

مک‌بوک پرو M1 بسته به نوع استفاده شما بین ۱۲ تا ۱۸ ساعت شارژدهی دارد که در دنیای لپ‌تاپ بی‌رقیب است. وزن کم این لپ‌تاپ را هم در کنار دیگر مزیت‌های آن قرار دهید تا به یک گزینه ایده‌آل برسید. مک‌بوک پرو M1 در حال حاضر با پیکربندی‌های مختلف بین ۳۸ تا ۴۴ میلیون قیمت دارد.

دل XPS 13

سری XPS شرکت دل (DELL) همیشه یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های ویندوزی بازار بوده‌اند. سری جدید لپ‌تاپ XPS 13 با طراحی زیبا و بدنه ظریف در کنار سخت‌افزار قدرتمند و به‌روز می‌تواند سال‌ها در کنار شما باشد و پروژه‌های حرفه‌ای شما را به سرانجام برساند.

لپ‌تاپ XPS 13 پیکربندی‌های مختلفی دارد اما مدلی که ما انتخاب کرده‌ایم از پردازنده نسل یازدهم اینتل Core i7-1185G7 بهره می‌برد. این پردازنده با ۴ هسته فیزیکی و ۸ هسته منطقی توان کافی برای اجرای سنگین‌ترین پردازش‌ها را دارد. ۱۶ گیگابایت حافظه رم از نوع DDR4 با فرکانس ۴۲۶۷ مگاهرتز و ۱ ترابایت حافظه SSD پرسرعت نیز تمام نیاز حرفه‌ای‌ترین کاربران را برآورده می‌کنند.

دل XPS 13

یکی از ویژگی‌های جذاب این لپ‌تاپ، نمایشگر ۱۳.۴ اینچی لمسی با رزولوشن 4K/UHD است که با دقت فوق‌العاده و روشنایی ۵۰۰ نیتی در تمام شرایط بهترین تصویر را در برابر چشمان شما به نمایش می‌گذارد. کیبورد با نور پس‌زمینه و تاچ‌پد کم‌نظیر هم دیگر ویژگی‌های لپ‌تاپ دل XPS 13 هستند.

جالب است بدانید لپ‌تاپ دل XPS 13 فقط ۱.۲ کیلوگرم وزن دارد، یعنی اصلا حضورش را در کوله یا کیف خود احساس نخواهید کرد. البته برای خریدن بهترین لپ‌تاپ ویندوزی 2021 باید هزینه زیادی را بپردازید؛ چیزی در حدود ۷۰ میلیون تومان.

اچ‌پی اسپکتر x360 13t AW200

مهم‌ترین رقیب شرکت دل در ساخت لپ‌تاپ‌های پریمیوم، شرکت اچ‌پی محسوب می‌شود و این بار سنگین بر عهده سری اسپکتر قرار دارد. جدیدترین مدل لپ‌تاپ اچ‌پی اسپکتر x360 13t AW200 با بهترین ترکیب سخت‌افزاری روز می‌تواند بین بهترین گزینه‌ها برای برنامه‌نویسان حرفه‌ای قرار گیرد.

این لپ‌تاپ از پردازنده نسل یازدهم اینتل Core i7-1165G7 استفاده می‌کند که با ۴ هسته قدرتمند از عهده اجرای سنگین‌ترین برنامه‌ها برمی‌آید. ۱۶ گیگابایت حافظه رم و ۱ ترابایت حافظه SSD پرسرعت نیز این سخت‌افزار حرفه‌ای را کامل می‌کنند. پردازشگر گرافیکی اینتل Iris XE یکی از قوی‌ترین مدل‌های مجتمع در دنیای لپ‌تاپ است و حتی توان اجرای بعضی بازی‌های محبوب را دارد.

اچ‌پی اسپکتر x360 13t AW200

اچ‌پی در این لپ‌تاپ از نمایشگر ۱۳.۳ اینچی IPS با رزولوشن فول اچ‌دی استفاده کرده که از نظر کیفیت تصویر چیزی کم ندارد. این نمایشگر به پنل لمسی نیز مجهز شده و از قلم نیز پشتیبانی می‌کند. خوش‌بختانه قلم مخصوص نیز همراه دستگاه عرضه می‌شود.

همان‌طور که از نام لپ‌تاپ پیداست، اچ‌پی اسپکتر x360 قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه نمایشگر و تبدیل شدن به تبلت را نیز دارد. بنابراین از این لپ‌تاپ می‌توانید برای طراحی نیز استفاده کنید.

لپ‌تاپ اچ‌پی اسپکتر x360 13t AW200 با وزن ۱.۳ کیلوگرم یک اولترابوک تمام‌عیار است و باتری ۶۰ وات‌ساعتی آن نیز می‌تواند حداقل ۶ ساعت شارژدهی داشته باشد. برای خریدن این لپ‌تاپ باید حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه کنید.

ایسوس ذن‌بوک UM325UA OLED

ایسوس متنوع‌ترین سبد محصولات را در دنیای لپ‌تاپ دارد و برای هر سلیقه و هر کاربری، حداقل یک محصول را وارد بازار کرده است. سری ذن‌بوک، اولترابوک‌های این شرکت تایوانی هستند که در ابعاد مختلف و با سخت‌افزار متنوع عرضه می‌شوند. بنابراین می‌توانید به‌راحتی لپ‌تاپ مورد نظر خود را در این خانواده پیدا کنید.

مهم‌ترین ویژگی لپ‌تاپ ایسوس ذن‌بوک UM325UA OLED نمایشگر اولد فوق‌العاده باکیفیت آن است که محتوا را با جذابیت هرچه بیشتر به تصویر می‌کشد. اگر به برنامه‌نویسی در محیط تاریک علاقه دارید، به‌خوبی می‌توانید ارزش پنل اولد با کنتراست بی‌نهایت و رنگ مشکی واقعی را درک کنید.

ایسوس ذن‌بوک UM325UA OLED

ایسوس در این لپ‌تاپ از پردازنده نسل پنجم AMD Ryzen 7 5700U استفاده کرده که عملکردی در حد پردازنده‌های نسل یازدهم اینتل Core i7 دارد و نیاز شما را برآورده می‌کند. در کنار این پردازنده شاهد استفاده از ۱۶ گیگابایت حافظه رم و ۱ ترابایت حافظه SSD پرسرعت هستیم. پردازشگر گرافیکی این لپ‌تاپ هم AMD Radeon Vega8 است که استفاده عمومی را به‌خوبی جواب می‌دهد.

یکی دیگر از ویژگی‌های خوب این لپ‌تاپ، حضور درگاه‌های متنوع از جمله USD 3.2 در دو نوع A و C، درگاه کارت‌خوان و درگاه HDMI 2.1 است. باتری ۶۷ وات‌ساعتی این لپ‌تاپ هم بسته به استفاده شما بین ۸ تا ۱۰ ساعت شارژدهی دارد که برای یک روز کاری سنگین کفایت می‌کند. این لپ‌تاپ هم‌اکنون حدود ۳۷ میلیون تومان قیمت دارد که قیمت مناسبی محسوب می‌شود. همین لپ‌تاپ را می‌توانید با پردازنده نسل یازدهم اینتل Core i7 و با قیمت حدود ۳۹ میلیون تومان خریداری کنید.

مایکروسافت سرفیس لپ‌تاپ ۴

مایکروسافت با لپ‌تاپ‌های خانواده سرفیس به جنگ اپل و سری مک‌بوک رفت اما هیچ‌گاه نتوانست به‌اندازه اپل در فروش لپ‌تاپ موفق ظاهر شود. با این حال سرفیس لپ‌تاپ هر سال بهتر و بهتر می‌شود تا مایکروسافت نیز نماینده شایسته‌ای برای میزبانی محبوب‌ترین سیستم‌عامل دنیا یعنی ویندوز داشته باشد.

سرفیس لپ‌تاپ ۴ جدیدترین نسل این خانواده است که با پردازنده بسیار قدرتمند نسل یازدهم اینتل Core i7-1185G7 در دو مدل ۱۵ و ۱۳.۵ اینچی وارد بازار می‌شود. در حال حاضر این لپ‌تاپ تنوع زیادی در بازار ایران ندارد و اکثر فروشگاه‌ها هنوز نسل سوم سرفیس لپ‌تاپ را به‌فروش می‌رسانند. هم‌اکنون مدل ۱۵ اینچی سرفیس لپ‌تاپ ۴ با ۸ گیگابایت حافظه رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی حدود ۵۲ میلیون تومان و مدل ۱۳.۵ اینچی با ۱۶ گیگابایت حافظه رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD حدود ۵۱ میلیون تومان به‌فروش می‌رسند.

در کنار بدنه فلزی باکیفیت و وزن بسیار کم، مهم‌ترین ویژگی این سرفیس لپ‌تاپ ۴ را می‌توان نمایشگر پیکسل‌سنس (PixelSense) آن دانست که با نسبت تصویر ۳:۲ و رزولوشن ۱۶۶۴ در ۲۴۹۶ پیکسل (در مدل ۱۵ اینچی) نمایشگری ایده‌آل برای مطالعه یا برنامه‌نویسی به‌شمار می‌آید. این نمایشگر از لمس با انگشتان دست یا قلم لمسی نیز پشتیبانی می‌کند.

مایکروسافت سرفیس لپ‌تاپ ۴

کیبورد سرفیس لپ‌تاپ ۴ یکی از بهترین نمونه‌ها برای تایپ طولانی است و به‌هیچ‌وجه باعث خستگی انگشتان شما نخواهد شد. تاچ‌پد این لپ‌تاپ نیز بسیار دقیق است. دوربین مخصوص برای تشخیص چهره و سازگار با فناوری ویندوز هلو (Windows Hello) نیز ورود به محیط ویندوز را ساده‌تر از همیشه می‌کند.

یکی دیگر از مزایای رقابتی سرفیس لپ‌تاپ ۴ باتری قدرتمند آن است که به‌گفته مایکروسافت می‌تواند هنگام استفاده عمومی تا ۱۹ ساعت دوام بیاورد. البته احتمالاً در دنیای واقعی با شارژدهی ۱۰ الی ۱۵ ساعته روبرو خواهیم بود که هم‌چنان رقم بسیار خوبیست و حداقل یک روز کاری سنگین را بدون نیاز به شارژر به پایان می‌رساند.


همچنین بخوانید :

بهترین لپ تاپ های ایسوس در سال 2021




لنوو یوگا اسلیم ۷ پرو

خانواده لپ‌تاپ‌های یوگا از شرکت لنوو طی سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است. این محصولات با طراحی زیبا و ظریف، وزن کم و سخت‌افزار متنوع می‌تواند جوابگوی نیازهای مختلف باشند. مدل یوگا اسلیم ۷ پرو که به‌تازگی وارد بازار ایران شده چند ویژگی قابل توجه دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

مهم‌ترین ویژگی رقابتی لپ‌تاپ لنوو یوگا اسلیم ۷ پرو استفاده از پردازنده نسل یازدهم اینتل Core i7-11370H است که در کلاس متفاوتی نسبت به پردازنده‌های سری U عمل می‌کند و بیشتر در لپ‌تاپ‌های گیمینگ استفاده می‌شود. این پردازنده سطح جدیدی از کارآیی را برای شما به ارمغان می‌آورد که در هیچ‌کدام از مدل‌های قبلی امکان‌پذیر نبود. ۱۶ گیگابایت حافظه رم پرسرعت DDR4 با فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز و ۱ ترابایت حافظه پرسرعت SSD از نوع NVMe نیز جوابگوی نیاز حرفه‌ای‌ترین کاربران خواهند بود.

لنوو یوگا اسلیم ۷ پرو

لنوو در این لپ‌تاپ از پردازشگر گرافیکی انویدیا جی‌فورس MX450 با ۲ گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6 استفاده کرده که اگرچه برای گیمینگ حرفه‌ای مناسب نیست اما بازی‌ها و پردازش‌های گرافیکی نه‌چندان سنگین را جواب می‌دهد. نمایشگر ۱۴ اینچی لپ‌تاپ هم از نوع IPS با رزولوشن فول اچ‌دی است که فضای رنگی sRGB را به‌طور کامل پوشش داده و کیفیت مطلوبی دارد.

باتری ۶۰ وات‌ساعتی لپ‌تاپ لنوو یوگا اسلیم ۷ پرو بسته به استفاده شما از پردازنده پرقدرت دستگاه بین ۶ تا ۸ ساعت شارژدهی خواهد داشت که رقم مناسبی محسوب می‌شود. قیمت این لپ‌تاپ حدود ۳۳ میلیون تومان است و ارزش خرید بسیار بالایی دارد.

لنوو تینک‌بوک ۱۵

اگر دنبال ارزان‌ترین لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی حرفه‌ای هستید به شما لپ‌تاپ لنوو تینک‌بوک ۱۵ را پیشنهاد می‌کنیم. این لپ‌تاپ به‌اندازه دیگر محصولات این لیست، ظریف و سبک نیست اما سخت‌افزار قدرتمند و در عین حال، قیمت بسیار مناسبی دارد.

لپ‌تاپ لنوو تینک‌بوک ۱۵ از پردازنده نسل یازدهم اینتل Core i7-1165G7 در کنار ۱۶ گیگابایت حافظه رم DDR4 بهره می‌برد که ترکیب قدرتمندی محسوب می‌شود. حافظه داخلی این لپ‌تاپ شامل ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD پرسرعت برای نصب ویندوز و برنامه‌های کاربردی و ۱ ترابایت هارد دیسک برای ذخیره‌سازی اطلاعات حجیم است. این ترکیب سخت‌افزاری حدود ۲۷ میلیون تومان قیمت دارد اما مدل دیگری با ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD نیز در بازار دیده می‌شود که حدود ۱ میلیون تومان گران‌تر است.

لنوو تینک‌بوک ۱۵

لنوو از کارت گرافیک اقتصادی اما قدرتمند انویدیا جی‌فورس MX450 با ۲ گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR6 در این لپ‌تاپ استفاده کرده تا بتوانید بازی‌های ساده و نرم‌افزارهای گرافیکی عمومی را اجرا کنید. نمایشگر دستگاه هم از نوع IPS با رزولوشن فول اچ‌دی است که اگرچه بهترین نمایشگر دنیای لپ‌تاپ محسوب نمی‌شود اما کیفیت تصویر خوبی دارد و برای استفاده عمومی و نیمه حرفه‌ای کفایت می‌کند.

از ویژگی‌های کاربردی این لپ‌تاپ می‌توان به درگاه‌های متنوع از جمله ۲ درگاه USB 3.0 نوع A، یک درگاه USB 3.2 نوع C، یک درگاه تاندربولت ۴، درگاه شبکه، کارت‌خوان و خروجی HDMI اشاره کرد. در واقع این لپ‌تاپ کامل‌ترین درگاه‌های ارتباطی را بین تمام گزینه‌های فوق دارد. باتری ۴۵ وات‌ساعتی با شارژدهی میانگین ۵ ساعته و وزن ۱.۷ کیلوگرمی نیز دیگر ویژگی‌های این لپ‌تاپ هستند.

نظرات بازدیدکنندگان