برای خرید موبایل به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای خرید موبایل به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای خرید موبایل به چه نکاتی توجه کنیم؟

این روزها، گوشی‌های موبایل دیگر فقط دستگاه‌هایی برای پاسخ دادن به تماس یا ارسال پیام کوتاه نیستند و حالا به همراهان همیشگی ما بدل شده‌اند. اما در روزگاری که بازار پر از گوشی‌های متنوع با قیمت‌های مختلف است، خرید موبایل جدید کار ساده‌ای نیست. در این مطلب از نکاتی می‌گوییم که پیش از خرید گوشی هوشمند جدید باید به آنها توجه داشته باشید.

برای خرید موبایل به چه نکاتی توجه کنیم؟

چه نوع گوشی هوشمندی نیاز دارید؟

یکی از اولین مواردی که باید پاسخی برای آن پیدا کنید این است که اساسا به چه گوشی هوشمندی نیاز دارید. اگر استفاده شما از موبایل به چت کردن در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی محدود می‌شود یک گوشی تا کمتر از ۴ میلیون تومان هم برای شما کافی خواهد بود. ولی اگر به دنبال یک گوشی برای بازی هستید، باید حدود ۷ میلیون تومان و بیشتر هزینه کنید. در نهایت اگر بالاترین کارایی را می‌خواهید، باید به دنبال گوشی‌هایی با قیمت حدود ۱۰ میلیون تومان و حتی تا بیش از ۲۰ میلیون تومان بگردید. 

سیستم‌عامل گوشی

سیستم‌عامل

سیستم‌عامل‌های مختلف در گوشی‌ها تجربه کاملا متفاوتی را برایتان رقم می‌زنند. سال‌ها است که در حوزه گوشی‌های هوشمند، دو سیستم‌عامل اندروید و iOS بازار را تصاحب کرده‌اند و با هم در رقابت هستند. در دنیای اندروید امکان انتخاب گوشی‌های بسیار پر تعداد با قیمت‌های متفاوت وجود دارد و سوالی که مطرح می شود این است که کدام برند گوشی بهتر است؟ می‌توانید مدل‌هایی از شرکت‌های مختلف از جمله سامسونگ، شیائومی (و سایر زیر مجموعه‌ها از جمله پوکو و ردمی)، هواوی، آنر، موتورولا، نوکیا، وان‌پلاس و برندهای دیگر را انتخاب کنید.

تمامی این برندها گوشی‌هایی با سیستم‌عامل اندروید را روانه بازار می‌کنند اما معمولا هر یک از آنها از پوسته متفاوتی در اندروید استفاده می‌کنند که به طور ویژه برای گوشی‌های خود طراحی کرده‌اند. به عنوان مثال گوشی های سامسونگ، پوسته One UI را دارد و هواوی پوسته EMUI. این که کدام پوسته برای شما بهتر است کاملا به سلیقه شما بستگی دارد. البته هر پوسته قابلیت‌های خاص خود را هم دارد و گاه به امکانات نرم‌افزاری پیشرفته از جمله برای دوربین موبایل یا در بخش گیمینگ مجهز شده است.

پیشنهاد می‌کنیم در صورت امکان پوسته‌های متنوع را ببینید و کمی با آنها کار کنید تا با تفاوت‌های طراحی و امکانات متفاوت هر یک از آنها آشنا شوید. همچنین می‌توانید در وبسایت‌های مختلف، درباره قابلیت‌های پوسته‌ها بخوانید. در مجموع بهتر است در بین اندرویدی‌ها به دنبال مدل‌هایی باشید که از جدیدترین نسخه اندروید بهره می‌برند.

اما دنیای iOS کاملا متفاوت است و تنها به گوشی‌های اپل، یعنی آیفون محدود می‌شود. تجربه کار با iOS هم از بسیاری جهات تفاوت‌های اساسی با اندروید دارد و به طور مشابه بهتر است پیش از انتخاب بین اندروید یا iOS با هر دو آنها کار کنید تا متوجه شوید که کدام‌یک به سلیقه شما نزدیک‌تر است. اگر می‌خواهید با جدیدترین نسخه iOS آشنا شوید،‌ پیشنهاد می‌کنیم مطلب ویژه رستا در این باره را بخوانید. 

طراحی

در انتخاب یک گوشی هوشمند جدید، حتما علایق شخصی خود را در نظر بگیرید. بخشی از این موضوع به سیستم‌عامل و البته پوسته رابط کاربری در گوشی‌های اندروید مربوط می‌شود که کمی قبل‌تر در موردش توضیح دادیم. اما یک بخش مهم دیگر طراحی گوشی موبایل است. برخی افراد طرح‌های زاویه‌دار و خشن‌تر را می‌پسندند و برخی دیگر دنبال گوشه‌های گرد و بدون زاویه هستند.

برای برخی از کاربران بدنه فلزی گران‌قیمت‌تر اهمیت بالایی دارد اما برای بعضی دیگر این موضوع چندان مهم نیست. امروزه بسیاری از کمپانی‌ها، سبک طراحی خاص خود را دنبال می‌کنند که به نوعی تبدیل به امضای آنها شده است. همین موضوع می‌تواند بسیاری از کاربران را به سمت این کمپانی‌ها جذب کند و حتی برخی دیگر را فراری داده و به سمت سایر رقبا بکشاند.

طراحی گوشی موبایل

امروزه سلیقه بیشتر کاربران به سمت گوشی‌هایی با بدنه فلزی و یا شیشه‌ای یکپارچه نزدیک شده است. به جز بدنه گوشی موبایل، موارد دیگری از جمله وجود جک هدفون، حسگر اثر انگشت،‌ سیستم تشخیص چهره پیشرفته و البته ابعاد، وزن و راحتی قرارگیری گوشی در دست نیز اهمیت بالایی دارد. با این حال میزان اهمیت هر یک از این موارد ممکن است برای افراد مختلف متفاوت باشد.

ابعاد و نوع پنل نمایشگر

اگر در جستجوی یک گوشی موبایل برای بازی کردن یا تماشای ویدیو هستید، بهتر است به دنبال گوشی‌هایی با نمایشگر۶.۴ اینچ یا بزرگتر باشید. ولی اگر استفاده از گوشی برایتان تنها به گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی یا چت‌کردن محدود می‌شود، یک گوشی با نمایشگر کوچک‌تر هم جواب کارتان را می‌دهد. البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که نمایشگر بزرگتر، به معنی ابعاد بزرگتر گوشی و وزن بالاتر آن هم هست. 

ابعاد و نوع پنل نمایشگر

در مورد تکنولوژی پنل نمایشگرها، در حال حاضر در دنیای اندروید دو فناوری اصلی وجود دارد: ال‌سی‌دی و امولد. مهم‌ترین تفاوت این دو پنل در نحوه تولید نور است. در ال‌سی‌دی، نیاز به نور پس زمینه است تا تصویر تولید شده توسط پنل قابل مشاهده باشد. اما در امولد هر پیکسل به طور جداگانه نور مورد نیاز خود را تامین می‌کند. معمولا گوشی‌هایی که نمایشگر امولد دارند گران‌قیمت‌تر هستند. نمایشگرهای امولد به طور معمول رنگ‌های زنده‌تری تولید می‌کنند، رنگ مشکی در آنها بی نهایت خالص است و در مجموع در بیشتر شرایط کیفیت بالاتری دارند. 

موضوع دیگری که باید به آن توجه کنید، رزولوشن نمایشگر است. برای گوشی‌های با نمایشگر ۶ اینچ و بزرگتر حداقل رزولوشن فول اچ‌دی پیشنهاد می‌شود و هر رزولوشن بالاتری از جمله QHD بهتر نیز هست. البته بسیاری از گوشی‌های اقتصادی گاه نمایشگرهایی با رزولوشن‌های پایین‌تر از جمله HD یا +HD دارند که اگر سخت‌گیر نباشید، برای کارهای روزمره کفایت می‌کند.

پردازنده و رم

پردازنده یا چیپست، قلب تپنده گوشی موبایل و تعیین کننده قدرت آن است. در بین اندرویدی‌ها چیپست‌های کوالکام (سری اسنپدراگون)، مدیاتک (سری‌های متنوعی از جمله هلیو و دیمنسیتی)، سامسونگ (سری اگزینوس) و های سیلیکون در گوشی‌های هواوی (سری کرین) از بهترین‌ها هستند. همچنین هر چه میزان رم بیشتر باشد، گوشی موبایل امکان اجرای برنا‌مه‌های بیشتری به طور همزمان را دارد. امروزه میزان رم ۳ یا ۴ گیگابایت، حداقل میزانی است که برای یک گوشی اندرویدی پیشنهاد می‌شود. البته در کنار چیپست و رم باید به سایر مشخصات سخت‌افزاری هم توجه داشت. 

پردازنده و رم

حافظه داخلی

هر چه میزان حافظه داخلی یک گوشی موبایل بیشتر باشد یعنی امکان نصب برنامه‌های بیشتر یا کپی کردن فایل‌های موسیقی، فیلم و … بیشتری روی آن وجود دارد. البته تنها توجه به میزان حافظه اعلام شده از سوی کمپانی سازنده گوشی موبایل کافی نیست و مهم‌تر از آن، باید به میزان ظرفیت قابل استفاده آن توجه داشت. همچنین برخی از گوشی‌های اندرویدی امکان اضافه کردن حافظه جانبی از طریق درگاه میکرو اس‌دی را در اختیارتان می‌گذارند. 

حافظه داخلی گوشی موبایل

بیشتر موبایل‌های امروزی، ظرفیت حافظه داخلی بین ۳۲ گیگابایت تا ۲۵۶ گیگابایت دارند. اگر قصد دارید از گوشی موبایل، مشابه یک کامپیوتر استفاده کنید و فایل‌های متنوع صوتی، ویدیو،‌کتاب و … را روی آن ذخیره کنید و بازی‌های متعدد پیشرفته و حجیم را نصب نمایید، احتمالا باید به دنبال ظرفیت‌های ۱۲۸ گیگابایت و بالاتر باشید. در غیر این صورت ظرفیت ۶۴ گیگابایت هم برایتان کفایت می‌کند. 

شارژدهی باتری

در دهه‌های قبل، گوشی‌های موبایل غیر هوشمند و ساده، گاه با یک بار شارژ، تا چندین روز و حتی تا یک هفته همراهی‌تان می‌کردند. اما در گوشی‌های هوشمند این چنین نیست و گاه حتی چند ساعت شارژدهی بیشتر، ارزش بالایی دارد.

شارژدهی باتری

در مورد اعداد اعلام شده از سوی سازندگان نگذارید اعداد میلی‌آمپر ساعت ظرفیت باتری‌ها (mAh) فریبتان دهد. ظرفیت بالاتر باتری لزوما به معنی شارژدهی طولانی‌تر نیست و میزان شارژدهی به موارد بسیار متنوعی از جمله میزان بهینه بودن چیپست گوشی موبایل و سایر قطعات سخت‌افزاری، قابلیت‌های نرم‌افزاری موبایل، ابعاد و کیفیت و رزولوشن و نوع پنل نمایشگر و بسیاری مشخصات فنی دیگر بستگی دارد. برای این که متوجه شوید که کدام گوشی شارژدهی بالاتری دارد، بهتر است نگاهی به بررسی‌های سایت‌های معتبر و بنچمارک‌های آنها داشته باشید. در حال حاضر ظرفیت باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بین اندرویدی‌ها، یک ظرفیت معمول به حساب می‌آید. 

نکته دیگر در ارتباط با باتری، تکنولوژی شارژ سریع است. گوشی‌هایی در بازار هستند که در عرض کمتر از یک ساعت به طور کامل شارژ می‌شوند. اما برخی از گوشی‌ها، به ویژه مدل‌های ارزان قیمت، گاه نیاز به بیش از ۲ ساعت زمان برای شارژ کامل دارند. 

دوربین

چند سالی است که تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند توجه بالایی به دوربین‌ها دارند و حالا دوربین به یکی از بخش‌های مهم رقابت بین تولید کنندگان مطرح بدل شده است. با قابلیت‌هایی از جمله رزولوشن بالاتر سنسور (بر حسب مگاپیکسل)، فوکوس خودکار هیبریدی، لرزشگیر تصویر اپتیکال، عکاسی دستی، زوم اپتیکال و افکت‌های ویژه از جمله پرتره، گوشی‌های هوشمند حالا بیش از هر زمان دیگری به دوربین‌های دیجیتال نزدیک شده‌اند. 

دوربین

اگر کیفیت عکاسی یک گوشی موبایل برایتان اولویت دارد پیشنهاد می‌کنیم که چندان در قید و بند اعداد اعلام شده از طرف کمپانی‌های سازنده نباشید. این روزها دیگر الزاما مگاپیکسل بالاتر به معنی کیفیت بهتر نیست و کیفیت لنزها، قدرت پردازش، اندازه پیکسل‌ها و نوع سنسور به کار رفته در موبایل نقش بسیار مهمی در کیفیت تصویر نهایی دوربین‌ها بازی می‌کند. 

برای بررسی و مقایسه کیفیت دوربین گوشی‌ها می‌توانید به وبسایت‌های تخصصی از جمله DXOMARK سر بزنید. 

قیمت

با وجود این که در انتهای مطلب به بحث قیمت پرداخته‌ایم اما قطعا این موضوع، بیشترین اهمیت را دارد. تمامی مواردی که در بالا ذکر کردیم در قیمت نهایی یک گوشی موبایل تاثیر گذار هستند.

قیمت

اگر بودجه محدودی دارید، باید قید برخی از قابلیت‌های گوشی را بزنید و به دنبال مدل‌هایی با چیپست ضعیف‌تر، رم و حافظه داخلی کمتر، دوربین‌های ساده‌تر و در مجموع سخت‌افزار ساده‌تر و رده پایین‌تری باشید. اما این موضوع را از یاد نبرید که همیشه در هر رده قیمتی که قصد خرید گوشی موبایل داشته باشید، برخی از مدل‌ها از بقیه برتر هستند.

نظرات بازدیدکنندگان