نگاه نزدیک به پوکو M4 Pro 5G؛ اقتصادی اما ارزشمند

نگاه نزدیک به پوکو M4 Pro 5G؛ اقتصادی اما ارزشمند

نگاه نزدیک به پوکو M4 Pro 5G؛ اقتصادی اما ارزشمند

شیائومی در ماه‌های گذشته با برند پوکو دنیای موبایل را تکان داد و محصولاتی را عرضه کرد که به گزینه‌های بی‌رقیب در رده قیمتی خودشان تبدیل شدند. پوکو M3 و پوکو M3 Pro 5G دو گوشی اقتصادی فوق‌العاده ارزشمند این شرکت بودند و فروش بسیار خوبی را در بازار تجربه کردند. حالا نوبت به پوکو M4 Pro 5G رسیده تا این راه را ادامه دهد.

پیش از این در وبلاگ رستا با پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار ایران آشنا شدید و دیدید که پوکو M3 به‌عنوان یک گزینه اقتصادی با بیشترین شارژدهی در این لیست می‌درخشد. از طرفی پوکو M3 Pro 5G هم یکی از ارزان‌ترین گوشی‌های 5G دنیا در لیست بهترین گوشی‌های شیائومی قرار گرفته است. جالب این‌که شیائومی هنوز محصولی به‌اسم پوکو M4 ندارد و مستقیماً سراغ مدل پرو این گوشی رفته است. در این مطلب می‌خواهیم با پوکو M4 Pro 5G بیشتر آشنا شویم.

مشخصات پوکو M4 Pro 5G

  • بدنه از جنس پلاستیک

  • نمایشگر ۶.۶ اینچی فول اچ‌دی ۹۰ هرتزی

  • چیپ مدیاتک دیمنسیتی ۸۱۰

  • ۴ یا ۶ گیگابایت حافظه رم

  • ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی

  • دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی

  • دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی

  • باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع ۳۳ واتی

  • سیستم‌عامل اندروید ۱۱

طراحی و کیفیت ساخت

پوکو M4 Pro 5G شباهت بسیار زیادی به ردمی نوت ۱۱ دارد اما نوار پهن مشکی در بخش پشتی با لوگوی بزرگ پوکو، جذابیت ویژه‌ای به آن بخشیده است. پنل پلاستیکی براق پشت گوشی کمی انحنا دارد و حس یک گوشی پریمیوم را به شما منتقل می‌کند. البته مثل اکثر سطوح براق، آثار انگشتان شما به‌راحتی روی سطح باقی می‌ماند. اگر این مسئله آزارتان می‌دهد و طرفدار استفاده از قاب‌های محافظ نیستید، پیشنهاد می‌کنیم رنگ خاکستری را انتخاب نکنید و سراغ رنگ‌های زرد یا آبی بروید.

از نمای روبرو نیز نمایشگر ۶.۶ اینچی را می‌بینیم که حفره دوربین سلفی را در خود جای داده است. حاشیه‌های اطراف نمایشگر نیز در این رده قیمتی کاملاً قابل قبول هستند. بالای نمایشگر و روی لبه پایینی گوشی هم دو اسپیکر قرار دارند که هنگام پخش موزیک یا تماشای ویدیو، صدای بلند و واضحی را پخش می‌کنند.

از دیگر ویژگی‌های پوکو M4 Pro 5G می‌توان به جک هدفون، فرستنده مادون قرمز و حسگر اثر انگشت اشاره کرد که با دکمه پاور ترکیب شده و روی لبه سمت راست قرار گرفته است. این گوشی از نظر طراحی و کیفیت ساخت به‌راحتی نمره قبولی می‌گیرد، ضمن این‌که به گواهی IP53 برای مقاومت نسبی در برابر گرد و غبار و قطرات آب نیز مجهز شده است.

نمایشگر

اندازه نمایشگر پوکو M4 Pro 5G نسبت به نسل قبل ۰.۱ اینچ بزرگ‌تر شده و به ۶.۶ اینچ رسیده است. این نمایشگر فول اچ‌دی با پنل IPS با پوشش محافظ گوریلا گلس ۳ محافظت می‌شود و مثل مدل قبلی از نرخ رفرش ۹۰ هرتزی پشتیبانی می‌کند تا تجربه روانی از اندروید داشته باشید.

نمایشگر این گوشی با پوشش فضای رنگی وسیع P3 تصاویر بسیار زیبا و چشم‌نوازی را نمایش می‌دهد و حداکثر روشنایی آن نیز به حدود ۴۵۰ نیت می‌رسد تا در اکثر شرایط نوری بتوانید به‌راحتی از گوشی استفاده کنید. برای تنظیم نرخ رفرش دو حالت ۶۰ و ۹۰ هرتزی را در اختیار دارید که اولی ثابت است اما دومی بسته به محتوای در حال نمایش، تغییر می‌کند.

نمایشگر ۹۰ هرتزی پوکو M4 Pro 5G اگرچه به صفحه ۱۲۰ هرتزی امولد میان‌رده‌های گران‌قیمت‌تر بازار نمی‌رسد اما از نظر کیفیت، چیزی کم ندارد و در این رده قیمتی یکی از بهترین‌ها به‌شمار می‌آید.

سخت‌افزار

پوکو M4 Pro 5G از چیپ جدید مدیاتک یعنی دیمنسیتی ۸۱۰ استفاده می‌کند که قوی‌تر از دیمنسیتی ۷۰۰ در نسل قبلی محسوب می‌شود. این چیپ ۸ هسته‌ای با فناوری ۶ نانومتری ساخته شده و با پشتیبانی از شبکه 5G تمام آنچه از یک گوشی موبایل می‌خواهید را در اختیار شما می‌گذارد. در کنار این چیپ اقتصادی اما قدرتمند، شاهد ۴ یا ۶ گیگابایت حافظه رم و ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی پرسرعت هستیم که نیاز کاربران عمومی و نیمه حرفه‌ای را جواب می‌دهند.

گوشی جدید شیائومی با این ترکیب سخت‌افزاری، تمام برنامه‌های روز را به‌راحتی اجرا می‌کند و بازی‌های نه‌چندان سنگین را می‌توانید روی آن اجرا کنید. به‌عنوان مثال بازی محبوب کال آو دوتی موبایل روی این گوشی با نرخ فریم نزدیک به ۳۰ و با حداقل لگ و تأخیر اجرا می‌شود. بنابراین می‌توان پوکو M4 Pro 5G را یک گوشی گیمینگ اقتصادی نیز نامید.

نرم‌افزار

پوکو M4 Pro 5G از اندروید ۱۱ و رابط کاربری MIUI 12.5 استفاده می‌کند که یک ترکیب به‌روز در دنیای گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود. رابط کاربری اختصاصی شیائومی یکی از زیباترین پوسته‌های اندروید است و امکانات قابل توجهی دارد.

این گوشی با توجه به سخت‌افزار قدرتمند و نمایشگر ۹۰ هرتزی، رابط کاربری را به روان‌ترین شکل ممکن اجرا می‌کند و در استفاده روزمره هیچ‌گاه با تأخیر و لگ غیرعادی مواجه نمی‌شوید. البته نمایش گاه و بی‌گاه تبلیغات در بخش‌های مختلف این پوسته را می‌توان از نقاط ضعف آن دانست.

دوربین

پوکو M4 Pro 5G در بخش پشتی فقط دو دوربین دارد اما برخلاف نسل قبل، هر دو دوربین واقعاً کاربردی هستند. نسل قبل در کنار دوربین اصلی به دو دوربین ماکرو و عمق‌سنج مجهز شده بود که در دنیای واقعی هیچ استفاده‌ای نداشتند اما حالا در کنار دوربین اصلی شاهد استفاده از دوربین فوق عریض هستیم که در شرایط نوری مناسب می‌توانید عکس‌های خوبی با آن ثبت کنید.

دوربین اصلی این گوشی با رزولوشن ۵۰ مگاپیکسلی در شرایط نوری مختلف عکس‌های خوبی می‌گیرد. البته نباید انتظار عملکردی در حد پرچمداران یا میان‌رده‌های حرفه‌ای را از این دوربین داشته باشید اما در رده گوشی‌های اقتصادی می‌توانید روی آن حساب کنید. دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی پوکو M4 Pro 5G نیز در شرایط نوری مناسب عملکرد قابل قبولی دارد اما مثل اکثر گوشی‌های هم‌رده، در محیط تاریک خروجی مطلوبی را ارائه نمی‌دهد.

باتری و شارژ

پوکو M3 Pro با باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی رکورددادر شارژدهی در دنیای موبایل محسوب می‌شد و پوکو M3 Pro 5G نیز عملکرد بسیار خوبی در این زمینه داشت. حالا پوکو M4 Pro 5G با ظرفیت باتری مشابه، همین مسیر را ادامه می‌دهد. تست‌های انجام شده نشان می‌دهند این گوشی با استفاده عمومی می‌تواند ۲ روز کامل همراه شما باشد.

یکی از ویژگی‌های رقابتی اصلی این گوشی، پشتیبانی از شارژ سریع ۳۳ واتی است. پوکو M4 Pro 5G با شارژر داخل جعبه طی نیم ساعت تا ۵۵ درصد و طی حدود ۱ ساعت به‌طور کامل شارژ می‌شود و از این نظر در دنیای گوشی‌های اقتصادی رقیب ندارد.

جمع‌بندی

پوکو M4 Pro 5G تمام گزینه‌های لازم برای تبدیل شدن به یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های اقتصادی بازار را دارد. طراحی زیبا، نمایشگر باکیفیت ۹۰ هرتزی، سخت‌افزار مناسب، شارژدهی عالی، سرعت شارژ فوق‌العاده و دوربین اصلی باکیفیت تنها بخشی از این ویژگی‌ها هستند. از رقبای این گوشی می‌توان به ریلمی ۷ مدل 5G و سامسونگ گلکسی A22 5G اشاره کرد که از نظر ویژگی‌های اصلی تقریباً هم‌ردیف محصول جدید شیائومی قرار می‌گیرند. با این حال اگر عملکرد فراتر از انتظار نسل قبلی این گوشی را در نظر بگیریم، احتمالاً پوکو M4 Pro 5G به یکی از گزینه‌های اصلی کاربران بدل خواهد شد.

نظرات بازدیدکنندگان