چه لپ‌تاپی برای دانش‌آموزان مناسب است؟

چه لپ‌تاپی برای دانش‌آموزان مناسب است؟

شیوع ویروس کرونا در سرتاسر جهان، مدارس و دانشگاه‌ها را به سمت آموزش آنلاین هدایت کرد و فرایند دیجیتالی‌شدن این حوزه را سرعت بخشید. حالا اکثر دانش‌آموزان و دانشجویان برای تحصیل و سرگرمی، در کنار گوشی موبایل به یک لپ‌تاپ هم نیاز دارند ولی انتخاب لپ‌تاپی که برای دانش‌آموزان مناسب باشد کار ساده‌ای نیست. ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید انتخاب هوشمندانه‌ای داشته باشید و بهترین لپ‌تاپ دانش‌آموزی را از این بازار متنوع تهیه کنید. قبل از آن بیایید ویژگی‌های یک لپ‌تاپ خوب برای دانش‌آموزان را مرور کنیم.

ویژگی‌های لپ‌تاپ دانش‌آموزی

دانش‌آموزان معمولاً کارهای سنگینی با لپ‌تاپ انجام نمی‌دهند و بنابراین به سخت‌افزار قدرتمندی نیاز ندارند. در درجه اول لپ‌تاپ دانش‌آموزی باید سبک و قابل حمل باشد تا بتوان به‌راحتی آن را جابجا کرد. نمایشگر باکیفیت نیز از دیگر نیازهای دانش‌آموزان است تا استفاده طولانی از لپ‌تاپ، باعث خستگی و ناراحتی چشم آنها نشود. کیبورد مناسب برای تایپ و شارژدهی خوب باتری نیز دیگر مواردی هستند که برای دانش‌آموزان اهمیت دارند. در کنار تمام این موارد، قیمت لپ‌تاپ نیز باید مناسب باشد تا در این شرایط اقتصادی نامناسب، فشار زیادی به خانواده‌ها وارد نکند.

ما در وبلاگ رستا، بهترین لپ‌تاپ‌های دانش‌آموزی را در بازه قیمتی زیر ۲۵ میلیون تومان معرفی می‌کنیم تا بتوانید بر اساس بودجه خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

بهترین لپ‌تاپ‌های دانش‌آموزی

اگرچه در بازار ایران می‌توانید لپ‌تاپ‌هایی با قیمت کمتر از ۱۰ میلیون تومان را پیدا کنید، اما این مدل‌ها معمولاً با پردازنده‌های اینتل سلرون یا پنتیوم عرضه می‌شوند و کارآیی مناسبی ندارند. بنابراین ما حداقل ویژگی‌های مورد نیاز برای تجربه روان و کم‌دردسر ویندوز را به این صورت در نظر گرفته‌ایم: پردازنده اینتل Core i3 نسل دهم یا یازدهم، ۸ گیگابایت حافظه رم و نمایشگری با رزولوشن فول اچ‌دی. با این مقدمه به سراغ مدل‌های پیشنهادی می‌رویم.

اچ‌پی 240 G8

لپ‌تاپ اچ‌پی 240 G8 یکی از ارزان‌ترین لپ‌تاپ‌های بازار ایران است که با پیکربندی‌های متنوعی عرضه شده و ارزش خرید بالایی دارد. در کنار قیمت مناسب باید به وزن بسیار کم این لپ‌تاپ اشاره کرد که فقط ۱.۴۶ کیلوگرم است و به‌راحتی می‌توانید آن را با خود همراه داشته باشید.

مدلی که ما انتخاب کرده‌ایم به پردازنده نسل دهم اینتل Core i3-1005G1 مجهز شده و ۸ گیگابایت حافظه رم DDR4 دارد و می‌تواند تمام برنامه‌های عمومی را با سرعت مناسب اجرا کند. این لپ‌تاپ کارت گرافیک اختصاصی ندارد و برای پردازش گرافیکی از پردازشگر مجتمع اینتل UHD بهره می‌گیرد. بنابراین نباید انتظار اجرای بازی‌های سنگین را از آن داشته باشید. حافظه داخلی این دستگاه نیز ۱ ترابایت و از نوع هارد دیسک است.

نمایشگر ۱۴ اینچی لپ‌تاپ اچ‌پی 240 G8 با رزولوشن فول اچ‌دی برای استفاده عمومی مناسب است اما به‌خاطر استفاده از پنل TFT دقت رنگ بالایی ندارد. با این حال در این رده قیمتی نمی‌توانید نمایشگر بهتری را پیدا کنید.

لپ‌تاپ اچ‌پی 240 G8 با این مشخصات حدود ۱۳.۵ میلیون تومان قیمت دارد اما اگر حدود یک میلیون تومان بیشتر هزینه کنید می‌توانید مدلی با حافظه پرسرعت SSD بخرید و سرعت بیشتری را حین اجرای ویندوز و برنامه‌ها تجربه کنید.

لنوو IdeaPad V15

لپ‌تاپ لنوو آیدیاپد V15 اگرچه دیگر توسط لنوو تولید نمی‌شود اما هنوز در بازار ایران و جهان به‌فروش می‌رسد و با مشخصات قابل قبول و قیمت مناسب، یکی از گزینه‌های خوب برای لپ‌تاپ دانش‌آموزی محسوب می‌شود.

این لپ‌تاپ هم به پردازنده نسل دهم اینتل Core i3-1005G1 مجهز شده و از ۸ گیگابایت حافظه رم DDR4 در کنار ۱ ترابایت هارد دیسک بهره می‌برد. نمایشگر ۱۵.۶ اینچی این دستگاه با رزولوشن فول اچ‌دی کیفیت تصویر قابل قبولی دارد. وزن لپ‌تاپ ۱.۸۵ کیلوگرم است که در مقایسه با مدل‌های جدید کمی زیاد به‌نظر می‌رسد. باتری ۳۵ وات‌ساعتی این لپ‌تاپ نیز با استفاده عمومی حدود ۴ ساعت شارژدهی خواهد داشت.

لپ‌تاپ لنوو IdeaPad V15 با مشخصات ذکر شده حدود ۱۴.۵ میلیون تومان قیمت دارد.

ایسوس VivoBook 14 M413

لپ‌تاپ ایسوس VivoBook 14 مدل M413DA یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های دانش‌آموزی در بازه قیمتی ۱۵ میلیون تومان محسوب می‌شود و مزایای رقابتی زیادی دارد. اولین مزیت این دستگاه وزن ۱.۴ کیلوگرمی است که آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای حمل‌ونقل تبدیل می‌کند.

این لپ‌تاپ به پردازنده رایزن ۳ مدل 3250U ساخت شرکت AMD مجهز شده که قدرت کافی برای اجرای برنامه‌های عمومی را دارد. در کنار این پردازنده شاهد استفاده از ۸ گیگابایت حافظه رم DDR4 هستیم. مهم‌تر از همه، ایسوس در این لپ‌تاپ اقتصادی از ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD پرسرعت استفاده کرده که تجربه بسیار روان‌تری از اجرای ویندوز و برنامه‌ها را در اختیار شما می‌گذارد.

نمایشگر ۱۴ اینچی این لپ‌تاپ از نوع TFT است و با رزولوشن فول اچ‌دی، کیفیت تصویر مطلوبی دارد. از نظر درگاه‌های ارتباطی نیز وضعیت خوبی را شاهد هستیم چون این لپ‌تاپ به درگاه USB-C و خروجی تصویر HDMI و درگاه کارت‌خوان مجهز شده است. باتری ۴۲ وات‌ساعتی دستگاه نیز حدود ۴ ساعت برای استفاده عمومی جواب می‌دهد. این لپ‌تاپ هم‌اکنون حدود ۱۵ میلیون تومان قیمت دارد.

ایسر Aspire 3 A315

لپ‌تاپ ایسر Aspire 3 A315 مدل ۲۰۲۱ از جدیدترین لپ‌تاپ‌های اقتصادی ایسر است که مشخصات قابل قبولی دارد و می‌تواند به‌عنوان یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های دانش‌آموزی در رده قیمتی زیر ۲۰ میلیون تومان قرار بگیرد.

این لپ‌تاپ از پردازنده نسل یازدهم اینتل Core i3-1115G4 در کنار ۸ گیگابایت حافظه رم DDR4 بهره می‌برد و توانایی اجرای تمام برنامه‌های عمومی و نیمه حرفه‌ای را دارد. از آنجا که این لپ‌تاپ برای استفاده عمومی ساخته شده، کارت گرافیک اختصاصی ندارد و وظیفه پردازش گرافیکی بر عهده پردازشگر مجتمع اینتل UHD قرار می‌گیرد. یک ترابایت هارد دیسک نیز برای ذخیره‌سازی اطلاعات شما در نظر گرفته شده است. البته اگر پس از چند ماه بتوانید هارد دیسک این لپ‌تاپ را با حافظه SSD جایگزین کنید، تجربه به‌مراتب بهتر و سریع‌تری خواهید داشت.

نمایشگر لپ‌تاپ ایسر Aspire 3 A315 با اندازه ۱۵.۶ اینچی و رزولوشن فول اچ‌دی کیفیت قابل قبولی دارد و شما را ناامید نمی‌کند. باتری ۳۶ وات‌ساعتی این دستگاه نیز در حد ۳ الی ۴ ساعت شارژدهی خواهد داشت. از دیگر ویژگی‌های جالب این لپ‌تاپ اقتصادی می‌توان به درگاه‌های متنوع از جمله USB 3.0 و HDMI و LAN اشاره کرد. لپ‌تاپ ایسر Aspire 3 A315 هم‌اکنون در بازار کشورمان حدود ۱۵ میلیون تومان قیمت دارد.

ایسوس VivoBook 15 R565

لپ‌تاپ‌های سری ویووبوک ایسوس در رده‌های قیمتی مختلف و با سخت‌افزار متنوع، فروش بسیار خوبی را در سطح دنیا تجربه می‌کنند. لپ‌تاپ ایسوس VivoBook R565EA که جدیدترین لپ‌تاپ اقتصادی این شرکت است، می‌تواند تمام نیازهای عمومی شما را برآورده کند.

این لپ‌تاپ از پردازنده نسل یازدهم اینتل Core i3-1115G4 بهره می‌برد که با ۲ هسته فیزیکی و ۴ هسته منطقی، انتخاب خوبی در این بازه قیمتی محسوب می‌شود. حافظه رم این دستگاه در بازار ایران بین ۴ تا ۱۲ گیگابایت متغیر است و با ظرفیت حافظه داخلی متفاوت عرضه شده است. مدلی که ما پیشنهاد می‌کنیم ۸ گیگابایت حافظه رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD پرسرعت دارد.

نمایشگر این لپ‌تاپ از نوع TFT با رزولوشن فول اچ‌دی است که کیفیت تصویر مناسبی دارد و برای استفاده عمومی کاملاً کفایت می‌کند. باتری ۳۷ وات ساعتی و درگاه‌های متنوع از جمله کارت‌خوان، سه درگاه USB نوع A، یک درگاه USB-C، خروجی تصویر HDMI و جک هدفون نیز دیگر ویژگی‌های این لپ‌تاپ هستند. مزیت رقابتی لپ‌تاپ ایسوس VivoBook R565EA حسگر اثر انگشت است که روی تاچ‌پد قرار گرفته است. این لپ‌تاپ با مشخصات پیشنهادی ما حدود ۱۷.۵ میلیون تومان قیمت دارد.

لنوو ThinkBook 15

لنوو به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده کامپیوترهای شخصی در دنیا، محصولات متنوعی دارد و سری تینک‌بوک این شرکت نیز با پیکربندی‌های سخت‌افزاری بسیار متنوع در بازار ایران خودنمایی می‌کند. طراحی زیبا و شیک و کیفیت ساخت مطلوب در کنار قیمت مناسب را می‌توان ویژگی‌های اصلی سری تینک‌بوک دانست.

لپ‌تاپ لنوو ThinkBook 15 با پردازنده اینتل Core i3-1115G4 توان کافی برای اجرای برنامه‌های عمومی و نیمه حرفه‌ای را دارد. ۸ گیگابایت حافظه رم پرسرعت DDR4 در کنار ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی از نوع SSD و ۱ ترابایت هارد دیسک نیز تمام نیازهای شما برای استفاده عمومی و ذخیره فایل‌های حجیم را برآورده می‌کنند.

وزن این لپ‌تاپ فقط ۱.۷ کیلوگرم است و به‌راحتی می‌توانید آن را همیشه با خود همراه داشته باشید. نمایشگر ۱۵.۶ اینچی این دستگاه با پنل TN و رزولوشن فول اچ‌دی بین بهترین‌های دنیای لپ‌تاپ جا نمی‌گیرد اما استفاده عمومی را جواب می‌دهد. از ویژگی‌های مهم این لپ‌تاپ می‌تون به دو درگاه USB-C، دو درگاه USB-A، خروجی تصویر HDMI، کارت‌خوان و درگاه شبکه اشاره کرد.

قیمت لپ‌تاپ لنوو ThinkBook 15 با سخت‌افزار پیشنهادی یعنی پردازنده Core i3 و ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت SSD و ۱ ترابایت هارد دیسک در بازار ایران حدود ۱۸ میلیون تومان است.

اچ‌پی لپ‌تاپ ۱۵

یکی از جدیدترین لپ‌تاپ‌هایی که وارد بازار ایران شده، اچ‌پی لپ‌تاپ ۱۵ مدل EF2126WM نام دارد. این لپ‌تاپ زیبا و خوش‌ساخت با وزن ۱.۶۹ کیلوگرمی می‌تواند همراه همیشگی شما برای مطالعه یا تفریح باشد.

اچ‌پی لپ‌تاپ ۱۵ از پردازنده نسل پنجم رایزن ۵ مدل 5500U بهره می‌برد که با شش هسته قدرتمند، فراتر از رده قیمتی خود عمل می‌کند. در کنار این پردازنده شاهد استفاده از ۸ گیگابایت حافظه رم پرسرعت و ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD از نوع NVMe هستیم. امور گرافیکی این لپ‌تاپ نیز بر عهده پردازشگر مجتمع رادئون قرار دارد. ترکیب سخت‌افزاری این دستگاه می‌تواند به‌راحتی تمام برنامه‌های عمومی و نیمه حرفه‌ای را اجرا کند.

نمایشگر ۱۵.۶ اینچی این لپ‌تاپ با رزولوشن فول اچ‌دی و حداکثر روشنایی ۲۵۰ نیت برای استفاده عمومی مناسب است. باتری ۴۱ وات‌ساعتی نیز هنگام استفاده عادی حدود ۵ ساعت شارژدهی خواهد داشت اما اگر روشنایی نمایشگر را کمی کاهش دهید، می‌توانید تا ۸ ساعت مداوم بدون نیاز به شارژر، فیلم تماشا کنید.

قیمت لپ‌تاپ اچ‌پی مدل EF2126WM هم‌اکنون حدود ۲۰ میلیون تومان است.

لنوو ThinkBook 15

همان‌طور که گفتیم سری تینک‌بوک لنوو متنوع‌ترین پیکربندی‌های سخت‌افزاری را در بازار ایران دارد. به‌همین دلیل شاهد حضور چند مدل از این دستگاه در فهرست بهترین لپ‌تاپ‌های دانش‌آموزی هستیم.

مدلی که در این قسمت انتخاب کرده‌ایم از بسیاری جهات مشابه مدل‌های قبلی است، یعنی پردازنده نسل یازدهم اینتل Core i3-1115G4 و ۸ گیگابایت حافظه DDR4 دارد اما با ۵۱۲ گیگابایت حافظه پرسرعت SSD از نوع NVMe و کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس MX450 با ۲ گیگابیت حافظه گرافیکی، امکان اجرای بازی‌های ساده و نرم‌افزارهای گرافیکی را نیز برای شما فراهم می‌سازد.

نمایشگر این لپ‌تاپ نیز کیفیت بهتری نسبت به مدل‌های قبلی دارد. نمایشگر ۱۵.۶ اینچی با رزولوشن فول اچ‌دی و پنل IPS دقت رنگ بالا و کیفیت تصویر بسیار خوبی را به ارمغان می‌آورد. همچنین استفاده از دو درگاه تاندربولت در این لپ‌تاپ نشان می‌دهد که لنوو کاربران حرفه‌ای‌تر را مد نظر قرار داده است. باتری ۴۵ وات‌ساعتی دستگاه نیز حدود ۵ ساعت با شما همراه خواهد بود.

لپ‌تاپ لنوو تینک‌بوک ۱۵ با مشخصات ذکر شده هم‌اکنون حدود ۲۱.۵ میلیون تومان قیمت دارد.

ایسر Aspire 7 A715

لپ‌تاپ ایسر Aspire 7 A715 یکی از قوی‌ترین لپ‌تاپ‌های زیر ۲۵ میلیون تومان بازار است که البته وزن نسبتاً بالایی هم دارد اما اگر به بازی‌های ویدیویی یا نرم‌افزارهای گرافیکی علاقه دارید، گزینه بسیار خوبی برای شما محسوب می‌شود.

این لپ‌تاپ از پردازنده ۶ هسته‌ای رایزن ۵ مدل 5500U در کنار ۸ گیگابایت حافظه رم DDR4-3200 و ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD از نوع NVMe بهره می‌برد که ترکیبی قدرتمند برای استفاده عمومی و حتی حرفه‌ای محسوب می‌شود. جالب این‌که حافظه رم این دستگاه را می‌توانید تا ۳۲ گیگابایت افزایش دهید.

آن‌چه لپ‌تاپ ایسر Aspire 7 A715 را از رقبا متمایز می‌کند، کارت گرافیک قدرتمند انویدیا جی‌فورس GTX1650 است که توانایی اجرای اکثر بازی‌های روز را دارد و می‌تواند اوقات فراغت شما را لذت‌بخش‌تر کند. نمایشگر ۱۵.۶ اینچی این لپ‌تاپ با رزولوشن فول اچ‌دی و پنل IPS نیز کیفیت تصویر بسیار خوبی دارد. باتری ۴۸ وات‌ساعتی این دستگاه هنگام استفاده سنگین حدود ۲ ساعت شارژدهی خواهد داشت اما با استفاده معمولی می‌توانید حدود ۴ ساعت روی آن حساب کنید.

لپ‌تاپ ایسر Aspire 7 A715 با مشخصات فوق در حال حاضر حدود ۲۵ میلیون تومان قیمت دارد.

هواوی MateBook D14

اگر دنبال یک اولترابوک اقتصادی با ظاهری بسیار زیبا و کیفیت ساخت عالی هستید، هواوی میت‌بوک D14 برای شما ساخته شده است. این لپ‌تاپ یکی از بهترین اولترابوک‌های زیر ۲۵ میلیون تومان بازار است و با بدنه فلزی و وزن بسیار کم، گزینه ارزشمندی در این بازه قیمتی محسوب می‌شود.

لپ‌تاپ هواوی میت‌بوک D14 فقط ۱.۴ کیلوگرم وزن دارد و یکی از سبک‌ترین اولترابوک‌های بازار است. هواوی پردازنده نسل دهم اینتل Core i5-10210U را همراه با ۸ گیگابایت حافظه رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD پرسرعت در این لپ‌تاپ استفاده کرده تا خیال‌تان را برای اجرای برنامه‌های عمومی و حرفه‌ای راحت کند. کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس MX250 نیز برای اجرای برنامه‌های گرافیکی یا بازی‌های نه‌چندان سنگین کفایت می‌کند.

نمایشگر ۱۴ اینچی این لپ‌تاپ با رزولوشن فول اچ‌دی و پنل IPS بسیار باکیفیت است و قطعاً رضایت شما را جلب خواهد کرد. باتری ۵۶ وات‌ساعتی این دستگاه نیز شارژدهی بسیار خوبی دارد و بین ۸ تا ۱۰ ساعت با شما همراهی خواهد کرد. بنابراین هواوی میت‌بوک D14 را می‌توان یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های دانش‌آموزی بازار دانست که هم‌اکنون حدود ۲۴ میلیون تومان قیمت دارد.

نظرات بازدیدکنندگان