مایکروسافت از ویندوز مدرن با آپدیت مداوم و بی دردسر سخن می گوید

مایکروسافت از ویندوز مدرن با آپدیت مداوم و بی دردسر سخن می گوید

ناگفته ها از سیستم عامل جدید مایکروسافت

اگر تاکنون شایعات مربوط به سیستم‌عامل جدید مایکروسافت را نشنیده‌اید، باید بدانید این سیستم‌عامل فارغ از نامش، می‌خواهد استانداردهای کنونی دنیای سیستم‌عامل‌ها را تغییر دهد. مایکروسافت به‌تازگی درباره سیستم عاملی مدرن صحبت کرده که تعاریفی فراتر از انتظارات امروزی‌ را ارائه می‌کند؛ سیستم‌عاملی که شاید ویندوز نباشد.

اگرچه مایکروسافت هنوز به‌شکل رسمی وجود چنین سیستم‌عاملی را تأیید نکرده، اما به‌تازگی نیک پارکر، یکی از معاونین ارشد مایکروسافت، با حضور در نمایشگاه کامپیوتکس، جزئیاتی از دیدگاه مایکروسافت درباره سیستم‌عاملی مدرن را برای عموم روشن ساخت. با وجود‌ این‌که پارکر هیچ اشاره‌ای به نام این سیستم‌عامل نکرده اما می‌گوید مایکروسافت قصد دارد با چنین محصولی، خود را برای نسل جدید دستگاه‌ها آماده کند. به گفته پارکر، این نسل از دستگاه‌ها قطعاً به «سیستم‌عاملی مدرن» نیاز دارند؛ سیستم‌عاملی که قابلیت‌های جدید نظیر به‌روزرسانی‌های یک‌پارچه را با‌ خود به‌ ارمغان بیاورد.

سیستم عامل جدید مایکروسافت

پایه ریزی یک سیستم عامل مدرن قابلیت های ویژه

در طول سال‌های گذشته، فرایند دریافت به‌روزرسانی‌ها در ویندوز ۱۰ پیشرفت قابل توجهی داشته است اما منظور مایکروسافت از «به‌روزرسانی‌های یک‌پارچه» با چیزی که هم‌اکنون در ویندوز می‌بینیم، فرسنگ‌ها فاصله دارد. منظور ردموندی‌ها این است که به‌روزرسانی‌ها به‌صورت نامحسوس و در پس‌زمینه سیستم‌عامل انجام شوند و اختلالی در روند کار کاربران ایجاد نکنند. چنین تعریفی از سیستم‌عامل و نحوه به‌روزرسانی بیشتر به سیستم‌عامل اختصاصی گوگل یعنی کروم او اس شباهت دارد.

مایکروسافت همچنین باور دارد که چنین سیستم‌عاملی به‌طور‌ پیش‌فرض، عاری از هرگونه آسیب‌پذیری است و امنیت بالایی دارد. به عبارت دیگر، سیستم‌عامل در محیطی جداگانه قرار می‌گیرد و پردازش اطلاعات، جدا از اپلیکیشن‌ها انجام می‌شود. این تعریف هم بیشتر با سیستم‌عامل‌های مبتنی بر فضای ابری سازگار است. غول تکنولوژی در کنار موارد فوق، می‌خواهد که چنین سیستم‌عاملی از ارتباط پرسرعت اینترنت بر پایه نسل پنجم شبکه موبایل یا همان 5G بهره ببرد و از راه‌های ورودی بیشتری نظیر قلم نوری،صدا، لمس و حتی نگاه نیز پشتیبانی کند. 

احتمالاً مهم‌ترین بخش سخنان پارکر این است که هیچ اشاره‌ای به اسم ویندوز نمی‌کند. او در تمام توضیحات خود فقط از یک سیستم‌عامل مدرن نام برد و هرگز از اسم ویندوز استفاده نکرد. او می‌گوید:

«چنین قابلیت‌هایی چشم‌انداز ما از یک سیستم‌عامل مدرن را پایه‌ریزی می‌کنند؛ سیستم‌عامل مدرنی که زیربنای تکامل و تحول در دنیای کامپیوترهای شخصی و لپ تاپ را فراهم می‌کند و شرکای تجاری ما را برای عرضه محصولاتی انسان‌محور و کاربردی در آینده یاری می‌رساند.»

البته این صحبت‌ها را می‌توان به ویندوز کنونی نیز نسبت داد اما مایکروسافت در کنار تعاریف فوق از تجربه‌ای مبتنی بر فضای ابری نیز صحبت می‌کند که با استفاده از توان پردازش کلاد، تجربه کاربری بهتری را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. با ارزیابی گفته‌های نیک پارکر می‌توان گفت سیستم‌عامل بعدی مایکروسافت، هر اسمی که داشته باشد، روی قابلیت‌های اساسی نظیر به‌روزرسانی‌های یکپارچه، بهبودهای امنیتی، پشتیبانی از ارتباط 5G، پردازش ابری، فرم‌فکتورهای متنوع و هوش مصنوعی تمرکز خواهد داشت.

سیستم عامل جدید مایکروسافت

مایکروسافت دیدگاه خود درباره سیستم‌عامل مدرن را در وبلاگ خود نیز منتشر کرده است. در بخشی از این مطلب می‌خوانیم:

«یک سیستم‌عامل مدرن از زمانی که دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد، کارایی پایداری را ارائه می‌کند، بدون این که نیازی به نگرانی در مورد شارژ دستگاه وجود داشته باشد. برای تحقق این امر، قابلیت رایانش ابری برای بهبود تجربه کاربری در دسترس افراد قرار می‌گیرد.»

در جریان کنفرانس بیلد امسال که اوایل ماه مه برگزار شد، انتظار داشتیم مایکروسافت درباره ویندوز لایت و دستگاه‌هایی با دو نمایشگر (دوال اسکرین) نیز صحبت کند اما چنین اتفاقی رخ نداد و اطلاعات ارائه‌شده درباره آینده ویندوز هم بسیار کمرنگ بود. حتی به‌روزرسانی آتی ویندوز ۱۰ که با اسم رمز 19H2 شناخته می‌شود، در‌ محورِ صحبت‌ها جایی نداشت. این در حالی است که ردموندی‌ها آزمایش نسخه جدیدی از ویندوز ۱۰ را آغاز کرده‌اند که احتمالاً سال ۲۰۲۰ منتشر خواهد شد. بنابراین انتظار نداریم که آپدیت بعدی مایکروسافت یعنی نسخه اکتبر ۲۰۱۹ تغییرات مهمی داشته باشد.

استفاده از موتور کرومیوم در مرورگر مایکروسافت اج نیز نکته مهم دیگریست که نباید از آن غافل شد. اگر سیستم‌عامل مدرن مایکروسافت روی ویژگی‌های مبتنی بر کلاد تمرکز داشته باشد، احتمالاً مرورگر اج نقش بسیار پررنگی در آن خواهد داشت. با تمام این اوصاف فعلا باید صبر کنیم تا ببینم مایکروسافت چه زمانی از نسخه بعدی سیستم‌عامل خودش یا همان «سیستم‌عامل مدرن» رونمایی خواهد کرد.

نظرات بازدیدکنندگان